لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

«افغانستان در آزادی بیان پیشرفت قابل توجه دارد»


گزارشگر: ستار فروغ

مسوولان شماری از اتحادیه ها و نهاد های خبرنگاران در افغانستان به این نظر اند که رسانه ها در سال های اخیر در این کشور در راستای بیداری مردم و رساندن آگاهی به آن ها در مورد مسایل ملی نقش برجسته یی داشته اند .

عبدالحمید مبارز رییس اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان می گوید، فعالیت رسانه ها طی یک دههء اخیر در این کشور در زمینهء بهبود امور ادارات دولتی و مبارزه با فساد اداری نیز چشمگیر بوده است .

آقای مبارز به ادامه گفت :
«تاثیر بزرگ که آزادی بیان و رسانه ها داشت، موضوع بیداری مردم افغانستان از طریق رسانه ها مخصوصاً رادیو ها و تلویزیون ها است. مردم این کشور روز به روز بیدار می شوند و به حقوق و وجایب شان در برابر وطن ملتفت ساخته می شوند. از طرف دیگر وقتیکه مداخله یی از سوی کشور های همسایه به حریم افغانستان صورت گرفته است ، رسانه ها توانسته اند که آن را افشا کنند و دولت را به وجایب اش متوجه بسازد .»

سوم ماه می به عنوان روز جهانی مطبوعات در سال 1991 از سوی یونسکو یا ادارهء علمی ، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد نام گذاری شده است.

بعد از سقوط رژیم طالبان و روی کار آمدن ادارهء جدید در افغانستان رسانه های زیاد در این کشور به فعالیت آغاز کردند.

مردم عام در افغانستان می گویند، آزادی بیان در این کشور بالای زنده گی آن ها تاثیر مثبت بر جا گذاشته است .

برخی از باشنده گان کابل به رادیو آزادی گفته اند، آزادی بیان سبب شده است تا آن ها بتوانند، آزادانه مشکلات و نظریات خود را از طریق رسانه ها مطرح کنند .

«آزادی بیان در ده سال اخیر موثریت زیادی داشته ، می توان گفت که آزادی بیان توانسته است که حقوق مردم را به مردم نشان بدهد . مردم تا حدی زیادی توانسته اند که مشکلات شان را به گوش مقامات برسانند.»

«تاثیر آزادی بیان در افغانستان این است که مردم بسیار به جرات از حقوق خود دفاع می کنند ، سابق نمی توانستند که از حقوق شان دفاع نمایند، حالا از حقوق شان با خبر شده اند و می توانند مشکلات خود را حل کنند.»

فریدم هوس یا خانهء آزادی به تازه گی در گزارشی گفت، افغانستان در زمینه آزادی بیان پیشرفت قابل توجه داشته است .

در این گزارش فریدم هوس آمده است، سانسور رسانه ها از سوی حکومت افغانستان در سال 2012 میلادی اندک بود و رسانه های خصوصی در این سال بیشتر رشد کردند .

در این حال خبرنگاران افغان می گویند که با وجود پیشرفت و رشد رسانه ها در این کشور ، با برخی مشکلات در ساحه کاری مواجه اند .

خبرنگاران در افغانستان از عدم دسترسی به موقع به اطلاعات و در برخی موارد از برخورد نا مناسب مسوولان امنیتی شکایت می کنند .

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید ، این وزارت تا حد توان کوشیده است که از حقوق خبرنگاران و آزادی بیان در کشور دفاع و حمایت کند .

جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مورد به رادیو آزادی گفت:
«وزارت اطلاعات و فرهنگ تا جای که در توان اش بوده، هم از آزادی بیان دفاع کرده و هم از حقوق ژورنالستان دفاع کرده است . قوانین لازم را برای دسترسی به اطلاعات هم به زودی انشا الله مراحل آن را طی می کند. ما انشا الله یک نظام بسیار خوبی اطلاعاتی و نشراتی خواهیم داشت."

برمبنای معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هم اکنون 50 شبکهء تلویزیونی، یکصدو پنجاه رادیو و بیش از هزار نشریه در این کشور فعالیت می کنند.

در این حال گفته می شود که رسانه های هم در افغانستان موجود اند که از سوی کشورهای همسایه تمویل می شوند و بعضی از آن ها غیر معیاری نشرات می کنند.

از سوی دیگر نا امنی ها و مخالفت های مسلحانه در برخی از مناطق افغانستان از مشکلات عمده در برابر رشد و پیشرفت رسانه ها و فعالیت خبرنگاران خوانده می شود.
XS
SM
MD
LG