لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

شماری از فعالان جامعه مدنی خواستار امضای فوری سند امنیتی شدند


شرکت کننده گان نشست فعالان جامعه مدنی از حکومت و شورای ملی خواستند تا توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا هرچه زودتر امضا نمایند تا از این طریق آینده کشور تضمین گردد.

یکی از این شبکهء ها مدنی موسوم به (راه نو) به روز سه شنبه در نشستی که با اشتراک برخی از اعضای ولسی جرگه و استادان پوهنتون در کابل برگزار گردید، امضای این سند را به منافع ملی کشور خواندند.

داکتر نیلوفر ابراهیمی عضو ولسی جرگه گفت، هرگاه حکومت افغانستان با ایالات متحده امریکا روی امضای این سند به توافق نرسند بحران جدی اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور را تهدید خواهد کرد:

« اگر ما پیمان امنیتی را با تعریف وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که فعلاً داریم در نظر نگریم همه ما شاهد یک بحرانی که هرگز انتظار آنرا نداشتیم شاید شاهد باشیم. »

اعضای شبکه "راه نو" در حالی روی امضای سند امنیتی و دفاعی با امریکا تاکید می ورزند که قرار است به همین منظور جرگه مشورتی، با اشتراک 2500 تن از بزرگان قومی و مقامات دولتی، از تمام کشور در 30 عقرب در کابل برگزار گردد.

قرار است این جرگه، از 4 الی 7 روز دوام کند.

اعضای شبکه "راه نو" از حساسیت های موجود در برابر امضای این سند ابراز نگرانی کرده می گویند، در صورتی که مواد این سند مورد تائید جرگه قرار نگیرد احتمال می رود که امریکا و متحدین اش از تمامی تعهداتی که در نشست های توکیو و شیکاگو برای افغانستان کرده بودند منصرف شوند.

این نگرانی فعالان مدنی در حالی صورت می گیرد که پیش از این جیمز گنگهم سفیر امریکا در کابل نیز گفت بوده که هرگاه این سند به امضا نرسد کمک کشور اش برای افغانستان آنصوری که توقع می رود دوام نخواهند داد.

اعضای شبکه جامعه مدنی راه سبز، قعطنامه را که در آن روی اهمیت امضای این سند در آن تاکید شده بود نیز صادر کردند. در بخشی از قعطنامه که از سوی عباس نوری یکتن از اعضای این شبکه به خوانش گرفته شد آمده است:

« نزدیک شدن به سال 2014 و خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، مداخلات کشورهای همسایه در امور داخلی کشور ما افزایش یافته است آنان از طریق جاسوسان داخلی شان می خواهند مانع روابط دازمدت افغانستان با کشورهای قدرتمند شوند تا بتوانند بدون ممانعت منافع شانرا در داخل افغانستان دریافت کنند. قطع روابط با جامعه بین المللی در واقعیت رفتن به سوی یک جنگ داخلی است. »

پیش از این برخی از حلقات در داخل کشور با امضای این سند مخالفت نشان داده از عواقب بد آن هشدار داده بودند.

اما به شمول رییس جمهور کرزی شماری از مقامات حکومتی می گویند که هرگاه پیشرط های افغانستان در این سند از سوی امریکا مورد تائید قرار گیرد منافع ملی کشور به واسطه آن تضمین خواهد شد.

برقراری صلح و ثبات، ادامه کمک های دوامدار اقتصادی امریکا و حمایت واشنگتن از افغانستان به هنگام تجاوز از سوی کشور های همسایه، خواست های اساسی افغانستان می باشند.

با این همه برخی از کارشناسان افغان نیز امضای این موافقتنامه را در شرایط کنونی به نفع افغانستان می دانند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG