لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۲

بعد از 50 سال با کسانی که اسوالد را می شناختند


به تاریخ بیست و دوم نوامبر سال 1963 میلادی رییس جمهورامریکا جان اف. کنیدی در شهر دالاس ایالت تکزاس کشته و لی هاروی اوسوالد به اتهام قتل وی دستگیر شد.

دو روز بعد از این حادثه، زمانیکه لی هاروی اسوالد از یک محل به محل دیگر انتقال می یافت، توسط جاک روبی (Jack Ruby) 52 ساله که مالک یک کلپ شبانه بود، کشته شد.

با آنکه از کشته شدن رییس جمهورامریکا جان اف. کنیدی پنج دهه می گذرد، اما تا هنوز هم سوالات بی شمار در مورد قتل وی نزد ملیون ها تن در جهان باقی مانده، 59 درصد امریکایی ها می گویند، در قتل کنیدی توطیهء دخیل بوده است.

لی هاروی اسوالد، عضو سابق نیروهای بحری امریکا در سال 1959 به اتحادشوروی پناهنده شد و در سال 1962 دوباره به امریکا بر گشت. او خودش را مارکسیست می خواند.
اسوالد در جریان اقامت در اتحادشوروی تلاش کرد، از تابعیت امریکاییش صرف نظر کند و برای کار به یک فابریکهء رادیو سازی از مسکو به شهر مینسک اعزام شده بود.
امروز با گذشت 50 سال هنوز هم در شهر مینسک کسانی را می توان یافت که لی هاروی اوسوالد را می شناختند. آنها باور ندارند که او رییس جمهور کنیدی را کشته باشد.

ستنیسالاو شوشکیویچ (Stanislau Shushkevich) نخستین رهبر بعد از سقوط اتحادشوروی در بلاروس که در سال ها 60 میلادی با اوسوالد یکجا در فابریکه رادیو سازی کار می کرد و برای اسوالد زبان روسی را تدریس کرده است، با اظهار اینکه به نتیجه گیری کمیسیون تحقیقات ارل وارن قاضی القضات امریکا در مورد قتل کنیدی باور ندارد، می گوید:
" من باور کامل دارم که آنها یک جوان آرام، محجوب و مهربان را یافته، از او به حیث متهم استفاده کرده، دست هایشان را بر او پاک کردند. من مطمین هستم که این کار شاگرد من نیست."

لی هاروی اسوالد علاوه بر زبان روسی به موسیقی نیز علاقمند بود و برای شنیدن موسیقی به سالون کنسرت فلارمونیک مینسک می رفت و در آنجا با اینا مارکوا آشنا شده بود.

اینا مارکوا با آنکه می گوید، مراوده با اسوالد یک امر دشوار بود و در اتهام وی توطیه را دخیل دانسته، می گوید:
" من باور ندارم که او این کار را کرده باشد. به نظر من بطور مجموعی با استفاده از وضعیت اتحاد شوروی در مورد او توطیه شده است. من فکر نمی کردم او این را کرده باشد، او باید کاملاً دیوانه می بود که این کار را می کرد."

لی هاروی اوسوالد در جریان اقامت در مینسک با مارینا پروساکووا (Marina Prusakova) ازدواج کرد و ثمرهء آن یک دختر است.

انیسا یاخیلی یل (Inessa Yakhliel) که با آنها نزدیک بوده است، نیز با ابراز بی باوری به اینکه اسوالد قاتل کنیدی باشد، می گوید:
"هرآنچه که امروز در مورد وی می گویند که او یک مرد دیوانه، عصبانی مزاج و ترس آور بود، نادرست است. من اورا را به مثابهء یک شخص کاملاً متفاوت و یک مرد فامیلی می شناسم. از او خوشم می آمد. من با هیچ چیزی که در مورد او نوشته شده است، موافق نیستم."

اکثر کسانی که لی هاروی اسوالد را می شناختند، توطیه را در قتل جان اف. کنیدی دخیل می دانند.
به نظر می رسد لی هاروی اوسوالد در محلات مختلف، با افراد مختلف یک شخص متفاوت بوده است.

اوسوالد چهره های مختلفی را به جهان نشان داد، اما چهرهء را که جهان در شهر دالاس تکزاس از او دید، برای همیشه با مرگ جان اف. کندی مرتبط باقی خواهد ماند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:50 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG