لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

آرمان ملی: چرا از یک سوراخ دو بار گزیده می شویم


بسیاری از روزنامه های چاپ امروز کابل گزارش ها و مطالب تحلیلی را در مورد رویداد های اخیر نا امنی در کابل و سایر ولایت ها به نشر رسانده اند.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی نوشته است که چرا از یک سوراخ دو بار گزیده می شویم.

در سرمقالهء روزنامه آمده است که در چند سال گذشته این چندمین بار است که موتر بس حامل نیرو های امنیتی افغان در شهر کابل هدف حملهء انتحاری قرار می گیرند.

روزنامه به حملهء انتحاری روز یکشنبه در منطقهء کارتهء نو این شهر اشاره کرده که یک حمله کننده انتحاری می خواست به یک موتر نیرو های قوای هوایی داخل شود اما پس از آن که با ممانعت روبرو شد، مواد انفجاری همراه اش را در برابر دروازهء موتر منفجر ساخت.

به نوشتهء روزنامه طالبان باز هم تلاش انجام چنین حملات را خواهند کرد اما باید نیرو های امنیتی افغان از آن عبرت گرفته و مانع دیگر حملات شوند.

ویسا
روزنامهء ویسا هم در صفحهء اول شمارهء امروز اش در یک مطلب با عنوان درشت نوشته است که مخالفان مسلح می خواهند با انجام حملات انتحاری نشان دهند که در جنگ دست بالا دارند.
در این مطلب آمده است که در حملهء دیروز در شهر کابل به شمول یک زن چهار تن کشته و 22 تن دیگر زخمی شدند.

روزنامه نوشته است که در حملات اخیر حلقات استخبارات خارجی دست داشته و از آن به عنوان وسیلهء فشار به خاطر امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی کار می گیرند.

محور
روزنامهء محور نیز نوشته است که نا امنی ها در افغانستان افزایش یافته اند.

به نوشتهء روزنامه دیروز بر علاوهء کابل در برخی از ولایات دیگر کشور هم انفجار های صورت گرفت و منجر به کشته و زخمی شدن ده ها فرد ملکی گردید.

اما روزنامه در شرایط کنونی امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را مهم دانسته و می نویسد که هر دو طرف باید از وارد کردن فشار بر یک دیگر دست بکشند.

محور پیشنهاد می کند که کابل و واشنگتن از این مساله به نتیجه یی نمی رسند و باید توسط یک میانجی مشکل را برطرف سازند.

روزنامه نوشته است که افغانستان و امریکا می توانند از یک کشور منحیث میانجی که با هر دو طرف روابط خوب داشته باشد، دعوت کنند تا مشکل بر سر توافقنامهء امنیتی و دفاعی حل شود.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد اما در سرمقالهء خود نوشته است که در خصوص توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا باید به خواست های افغان ها احترام گذاشته شود.

در سرمقاله آمده است زمانی که معاهدهء دیورند امضا می شد پادشاه آن زمان زیر فشار بریتانیایی ها قرار داشت و اکنون رییس جمهور کرزی به خاطر امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با فشار های امریکا روبرو است.

اما روزنامه می نویسد که مردم از موقف رییس جمهور کرزی در خصوص تواففقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا حمایت می کنند.

روزنامه نوشته است که اگر در کنار این توافقنامه برای افغانستان صلح، امنیت و تقویت اقتصادی نباشد، پس به این کشور هیچ سودی نخواهد داشت.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG