لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

وزیر دفاع جدید امریکا از یک اجلاس مهم در کویت میزبانی می کند


اشتون کارتر وزیر دفاع جدید امریکا
اشتون کارتر وزیر دفاع جدید امریکا

اشتون کارتر تکنوکرات با تجربهء پنتاگون که درهفتهء گذشته به حیث وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا مقرر شد، بعد از یک بازدید دو روزه از افغانستان روز یکشنبه به کویت رفت.

وزیردفاع جدید ایالات متحدهء امریکا، اجلاس فوق العادهء بیش از ده ها قوماندان ارشد نظامی امریکایی، سفرا و دیپلوماتان را در پایگاه نظامی اریف جان (Arifjan) در کویت میزبانی خواهد کرد.

انتظار می رود که در اجلاس امروز روی تلاش ها در امر مبارزه با شورشیان گروه دولت اسلامی بحث شود.

یک مقام ارشد امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده است به خبرنگاران گفت، اشتون کارتر خواهان بحث آزاد و بدون در نظرداشت مقام و رتبه در مورد مسایل است.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، مقامات گفته اند که قرار نیست این اجلاس به خاطر طرح یک ستراتیژی جدید دایر شود، اما برای اشتون کارتر زمینهء درک بهتر آزمون های ناشی از شورشیان جهادیست و تدابیری که باید برای مبارزه با آنها اتخاذ شود را فراهم می کند.

اشتون کارتر وزیردفاع جدید ایالات متحدهء امریکا می خواهد اطلاعات تازه را در مورد کمپاین نظامی و دیپلوماتیک به شمول تلاش های حکومت عراق در زمینهء استخدام سنی ها بر ضد شورشیان گروهء دولت اسلامی حاصل کند.

قوماندانان نظامی به این باوراند که کمپاین حملات هوایی بر ضد شورشیان گروهء دولت اسلامی و آموزش اردوی عراق در میسر درست آن قرار دارد، اما حکومت شیعهء عراق باید کارهای بیشتر را برای قناعت دادن سنی ها انجام دهد تا بر ضد شورشیان تندرو گروهء دولت اسلامی اسلحه بردارند.

مقامات می گویند، کار ها در عرصهء نظامی خیلی خوب پیش می رود، اما تا هنوز این مساله دیده نمی شود که چگونه واقعاً عراقی ها رهبری این مبارزه را بدست خواهند گرفت. هزاران سنی برای جنگ نام نویسی کرده اند، اما با تشکیل گارد ملی پیشنهادی سنی ها خیلی فاصله وجود دارد.

به گفتهء مقامات اجلاس غیر معمول قوماندانان، دیپلومات ها و افسران استخبارت که امروز به میزبانی اشتون کارتر در کویت دایر می شود، شیوه های مبارزه با شورشیان گروهء دولت اسلامی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گمان اغلب اشتون کارتر این پرسش را که گروه های در لیبیا، مصر و افغانستان از شورشیان گروهء دولت اسلامی اعلان تابیعت می کنند چی مفهوم دارد؟ و دورنمایی چند سال آینده جنگ ضد تروریزم چگونه خواهد بود؟ را مطرح خواهد ساخت.

در جریان این مسافرت اشتون کارتر به عراق نخواهد رفت، اما گفته است که بزودی برای دیدارا با حدود 2600 عسکر امریکایی که در آنجا مستقر اند به عراق سفر می کند.

XS
SM
MD
LG