لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

دیپلومالتان جهان روی آخرین جزییات توافق با ایران کار می کنند


جان کری وزیر خارجهء ایالات متحده امریکا که تیم هیات شش قدرت جهان را در مذاکرات با ایران رهبری می کند
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحده امریکا که تیم هیات شش قدرت جهان را در مذاکرات با ایران رهبری می کند

دیپلوماتان می گویند در مورد برخی مسایل برنامهء هستوی ایران توافق های ابتدایی حاصل شده است. قدرت های بزرگ جهان و ایران امروز 31 مارچ که برای رسیدن به یک توافقنامه مقدماتی ضرب الاجل تعیین شده است، روی آخرین جزییات کار می کنند که برنامهء اتمی ایران را محدود خواهد ساخت.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحده امریکا تیم هیات شش قدرت جهان را در مذاکرات با ایران رهبری خواهد کرد. وی امیدوار است که در جریان اجلاس دور اخیر مذاکرات، تنش های که از چند دههء روی برنامهء اتمی ایران وجود دارد، خاتمه یابد.

فدریکو موغرینی (Federica Mogherini) رییس سیاست خارجیو پالیسی های اقتصادی اتحادیهء اروپا که در این مذاکرات از اروپا نماینده گی می کند، روز شنبه در شهر لوزان به خبرنگاران گفت:

"طوریکه می دانید، ما هیچگاهی به یک توافقنامه این قدر نزدیک نبوده ایم. مسایل خیلی مهم باقی مانده است که در حال حاضر روی آن کار می شود و تلاش می کنیم که درزهای موجود از بین برده شود. حالا برای ارایهء جزییات مذاکرات وقت مساعد نیست، امیدوارم که این کار را در روزهای آینده بتوانیم."

فلیپ هاموند وزیر خارجهء بریتانیا نیز با ابراز امیدواری در مورد رسیدن به یک توافق با ایران، روز یکشنبه در شهر لوزان سویس به خبرنگاران گفت:

"ما در این جا به خاطر آن هستیم که باور داریم توافق ممکن است. رسیدن به یک توافق به منفعت همه است، اما باید توافقی باشد که اسلحهء اتمی را از دسترسی ایران دور می کند و هیچ نوع سازش در این زمینه ممکن نیست. اگر تا چند ساعت دیگر ما بخواهیم این کار را انجام دهیم، ایران باید نفس عمیق بکشد و به خاطر اطمینان برای رسیدن به این خطوط سرخ، باید برخی تصامیم خیلی مهم را بگیرد."

با آنکه دیپلوماتان می گویند در مورد برخی مسایل کلیدی توافق حاصل شده است که تضمین می کند ایران نخواهد توانست برنامهء اتمی اش را برای ساختن اسلحهء اتمی استفاده کند، اما آن ها در مورد این نکته محتاط اند که در مورد چوکات یک درک سیاسی توافق کامل حاصل نشده است.

در حالیکه در سویس مذاکره کننده گان شش قدرت بزرگ جهان بطور جدی برای رسیدن به توافق روی برنامهء اتمی ایران تلاش می کنند، بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل بر این تلاش ها حمله برده و آن را یک "توافقنامهء خطرناک" خوانده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG