لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

مذاکرات روی برنامهء اتمی ایران در سویس ادامه دارد


آخرین روز مذاکرات شش قدرت بزرگ جهان با ایران روی برنامهء اتمی این کشور در شهر لوزان سویس ادامه دارد.

وزرای خارجهء امریکا، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان نخست بین هم بعد با جواد ظریف وزیر خارجهء ایران ملاقات کردند.

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه دیروز به مسکو برگشت، اما در آنجا با ابراز خوشبینی به خبرنگاران گفت که دوباره به شهر لوزان بر می گردد.

امروز سی و یکم مارچ ضرب الاجل تعیین شده برای موافقت روی چهارچوب توافقنامهء است که راه را برای امضای یک قرارداد کامل که برنامهء اتمی ایران را محدود می سازد، هموار خواهد کرد.

مذاکره کننده گان به شدت روی چهارچوب توافقنامهء در زمینهء برنامهء اتمی ایران کار می کنند که از حدود 12 سال به اینسو در آن پیشرفت نشده است. غرب هراس از آن دارد که ایران می خواهد از برنامهء هستویش برای انکشاف اسلحهء اتمی استفاده کند، اما ایران این ادعا را ردمی کند.

با آنکه گفته می شود در مورد برخی مسایل برنامهء هستوی ایران توافق های ابتدایی حاصل شده، اما یکی از موضوعاتی که باعث نرسیدن به توافق می شود، امتناع ایران از کاهش در غنی سازی یورانیوم است که غرب برآن تاکید می کند.

شش قدرت بزرگجهان خواستار به تعلیق قرار دادن برنامه حساس هستوی ایران برای مدت ده سال است.

مسالهء دیگر که مانع پیشرفت برای رسیدن به یک توافق می شود، موعد معین برای رفع تحریم های وضع شده بر ایران است.

مجید تخت روانچی یک مذاکره کننده ایرانی به آژانس خبری فارس گفته است:

"در صورتیکه مسالهء تحریم ها حل نشود توافقنامهء حاصل نخواهد شد."

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه نیز در مسکو با اشاره به تحریم های وضع شده بر ایران گفت:

"من تصور می کنم بعد از آنکه توافق حاصل شد، باید تحریم ها به حالت تعلق قرار داده شده، باید رفع شوند. راه های مختلف برای رفع کامل و یا تعلق موقت و رفع بعدی قانونی آن وجود دارد. اما در عمل به این معنی است که تحریم ها باید رفع شده و در تقابل با تجارت قانونی و فعالیت های اقتصادی بین ایران و شرکای خارجی اشقرار نگیرد"

فرانک والتر شتاین مایر (Frank-Walter Steinmeier) وزیر خارجهء آلمان روز دوشنبه گفت:
"ما هنوز هم به تحرک زیاد از همهء جوانب و جانب ایران نیز نیاز داریم."

وانگ یی (Wang Yi) وزیر خارجهء چین با اشاره به مذاکرات امروز با ایران گفته است:

"این مذاکرات شبیه به دوش ماراتون، به مرحلهء آخر آن رسید. هفت وزیر خارجه در این جا گرد آمده اند تا دستاورد ها و دشواری های را که باید حل شود، جمع بندی کنند. ما بسوی شیوه ها و طرق حل این دشواری ها در حرکت ایم."

تا هنوز معلوم نیست که اگر تا نیمه شب امروز و پایان ضرب الاجل یک توافق حاصل نشود، چی معنی خواهد داشت؟ تا اکنون دوبار مذاکرات با ایران تمدید شده است و اکثر کشورهای که در مذاکرات روی برنامهء هستوی تهران شامل اند به ادامهء مذاکرات بعد از پایان ضرب الاجل عدم تمایل نشان داده اند، اما گفته اند که تاریخ 30 جون که برای امضای قرارداد کامل تعیین شده است، به جای آن باقی می ماند که به ادامهء گفتگو ها با ایران اشاره می کند.

XS
SM
MD
LG