لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

عکس العمل ها در باره موقف حکومت افغانستان در قبال سعودی و یمن


تعدادی از اعضای شورای ملی و کارشناسان افغان به این باور اند که تمامی کشورهای اسلامی باید در صورت موجودیت تهدید به عربستان سعودی در کنار مردم این کشور قرار گرفته و از حکومت قانونی یمن هم حمایت کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که به تازه گی حکومت افغانستان با نشر اعلامیه گفت که از حکومت قانونی یمن حمایت می کند و در صورت نیاز از حرمین شریفین، دفاع خواهد کرد.

انجنیر سید اکرام یک عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، در صورت که عربستان سعودی با کدام تهدیدی روبرو شود، سایر کشورهای اسلامی در کنار این کشور، قرار خواهند گرفت:

" البته بعضی کشورها بین خود روی برخی مسایل اختلاف نظرخواهند داشت، اما وقتیکه مساله عربستان سعودی که مرکز تمام اسلام جهان است، شاید تمام کشورهای اسلامی حمایت خود را اعلان کنند، خدا ناخواسته اگر در آنجا کدام عملی صورت گیرد، شاید اکثر کشورهای اسلامی حمایت خود را از عربستان سعودی اعلام کنند. "

اخیراً عربستان سعودی به هدف ازهم پاشی ملیشه های حوثی در یمن، ایتلافی را تشکیل داد و قرار گزارش ها، نیروهای هوایی این کشور، بمباران بالای مخفی گاه های این جنگجویان را هم آغاز کرده اند.

در چوکات این ایتلاف از پنجشنبه گذشته به این سو کشورهای خلیج فارس، مصر و سودان نیز بالای ملیشه های حوثی به حملات هوایی پرداخته اند.

حوثی ها که حمایت علی عبدالله صالح رییس جمهور قبلی یمن را با خود دارند هم اکنون حاکم در صنعا هستند و تلاش می ورزند تا حکومت به رهبری عبد ربه منصور را از میان بردارند.

چندی قبل عبد ربه منصور از صنعا پایتخت یمن به عدن و سپس به عربستان سعودی فرار کرد.

در این حال اتهامات بالای ایران وارد شده که از ملیشه های حوثی حمایت می کند و با ایتلاف عربستان سعودی در برابر این جنگجویان ابراز مخالفت کرده است.

با آنکه تا حالا به طور رسمی ایران از فعالیت های جنگجویان حوثی اعلام حمایت نکرده، اما این کشور خواهان توقف عملیات به رهبری عربستان سعودی در برابر این گروه، شده است.

در این حال عارف الله پشتون رییس قبلی کمیسیون روابط بین المللی مشرانو جرگه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید با حمایت از عربستان سعودی و یمن به حساسیت های منطقه یی این مساله هم توجه داشته باشد:

" ما باید همیشه کاری کنیم که تاثیرات منفی برای افغانستان نداشته باشد، چراکه ایران همسایه ما است، در صورت که ما بگویم که از تصمیم اخیرعربستان سعودی حمایت می کنیم، اینجا به ایران هم سوال پیدا می شودکه چرا اینکشور درخاک عربستان مداخله می کند، به نظر من درشرایط کنونی ما باید سیاست را در پیش گیریم که هیچ یک از دوستان خود را از دست ندهیم. "

اما محمود صیقل مشاور و نماینده خاص ریاست اجراییه حکومت افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت از ایتلاف به رهبری عربستان سعودی برضد حوثی ها پشتیبانی نکرده، بلکه در صورت موجودیت تهدید به عربستان سعودی به دفاع از حرمین شریفین ابراز آماده گی کرده است:

" وقتیکه ما می گویم، اگر خدا ناخواسته حرمین شریفین مورد تعرض قرار بگیرد، در آنصورت وظیفه تمام مسلمانان جهان به شمول مسلمانان افغانستان و ایران است که جلو آنرا بگیرد، اما در شرایط فعلی همچون تعرضی صورت نگرفته و تا جای که به تنش بین عربستان سعودی و یمن ارتباط می گیرد، آرزوی ما و ایران هم اینست که این تنش از طریق تفاهم بین دو کشور اسلامی حل شود. "

در هفته جاری اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی از طریق تلفن صحبت کرد، اما جزیات آن به دسترس رسانه ها قرار نگرفت.

در این حال، نورالحق علومی وزیر داخله افغانستان گفته است که پولیس برای دفاع از تهدیدات احتمالی به عربستان سعودی، تحت امر مقامات قرار دارد.

شماری از کارشناسان افغان می گویند که عربستان سعودی حامی صلح در افغانستان است و حکومت افغانستان نباید در صورت تعرض بالای این کشور بی تفاوت بماند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG