لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

رییس (CIA) از موافقت روی چوکات توافقنامهء اتمی با ایران دفاع کرد


جان برینان (John Brennan) رییس ادارهء استخبارت مرکزی امریکا
جان برینان (John Brennan) رییس ادارهء استخبارت مرکزی امریکا

جان برینان (John Brennan) رییس ادارهء استخبارت مرکزی امریکا (سی. آی. ای) در جریان سخنرانی در پوهنتون هاروارد امریکا روز سه شنبه با دفاع از موافقت در مورد چوکات توافقنامهء که برنامهء اتمی ایران را محدود می سازد، گفت که وی از توافق ایران در مورد بسیاری مسایل برنامهء اتمی این کشور، متعجب شده است.

جان برینان اظهارات، کسانیکه را می گویند این موافقت، راه را برای ساختن بمب اتمی ایران فراهم می سازد، کاملاً متظاهرانه خوانده است.
بطور خاص برخورد بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل با موافقتی که در شهر لوزان سویس حاصل شد، خیلی انتقاد آمیز بوده، وی گفته است: "شرایط این توافق موجودیت اسراییل را با خطر مواجه می سازد."

مقامات ارشد ایران، ایالات متحدهء امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به تاریخ دوم اپریل روی چهارچوب یک توافقنامهء که برنامهء اتمی تهران را محدود می سازد، موافقت کردند.

ارنست مونیز (Ernest Moniz) وزیر انرژی ایالات متحدهء امریکا در مورد این توافق با ایران گفته است:

"واضحاً که از لحاظ شرایط در مورد معیار های مشخص، مذاکرات خیلی دشوار بود. ما متعهد به آن باقی مانده و مدت یکسال یک مرحله مطلق و غیر قابل تغییر است. ما می توانیم اندکی در مورد ذخایر، مقدار یورانیوم و تعداد سنترفیج ها تغییرات وارد کنیم."

جان برینان (John Brennan) رییس ادارهء (سی. آی. ای) حسن روحانی رییس جمهور ایران که از جانب آیت الله علی خامنه ای برای توافق در مورد برنامهء اتمی این کشور چراغ سبز گرفته است را یک چهرهء معقول خوانده است.

با آنکه عکس العمل ها در ایران در مورد موافقت روی چوکات توافقنامه اتمی تهران رویهم رفته مثبت بود، اما برخی تندروان از آن انتقاد نموده گفته اند، این توافق برنامهء اتمی این کشور را خیلی تضعیف می کند.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل این موافقت را یک "توافق بد" خوانده است.

یوویل ستین یتز (Yuval Steinitz) وزیر استخبارت اسراییل روز دوشنبه گفت:

"در صورتیکه ایران اسلحهء اتمی بسازد، این مساله یک تهدید برای موجودیت اسراییل خواهد بود."

به گفتهء وزیر استخبارت اسراییل، ایران باید موافقت کند که برنامهء اتمی اش هرلحظه و هروقتی که لازم باشد، کنترول شده بتواند.

موافقتنامه که در شهر لوزان سویس حاصل شد، به امضای به یک توافق نهایی و به رفع تحریم های وضع شدهء ایالات متحده، اتحادیهء اروپا و سازمان ملل متحد بر ایران خواهد انجامید.

ایران، ایالات متحدهء امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان برای رسیدن به این توافق نهایی سه ماه دیگر یعنی تا 30 جون سال جاری وقت دارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG