لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

در جریان آتش بس اوکرائین، تخطی های گسترده صورت گرفته است


ماموریت نظارت از آتش بس در اوکرائین که از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا رهبری میشود، از تخطی های گسترده در جریان آتش بس در آنکشور خبر میدهد.

میخائیل بوسییرکیف سخنگوی ماموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا در صحبت با بی بی سی به روز چهارشنبه گفت: دو جانب یعنی نیرو های دولتی اوکرائین و جدایی طلبان طرفدار روسیه، در فاصله چند صد متری هم قرار دارند و از مناطق رهایشی همدیگر را هدف راکت قرار میدهند.

وی افزود که ماموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا خواهان رعایت کامل آتش بس در شرق اوکرائین است:

" ایرطغرل اپاکان رئیس ماموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا، بار دیگر خواهان آتش بس فوری و فراگیر و مهم تر از همه، خارج ساختن سلاح سنگین شده است. من برایتان گفته میتوانم که دیروز و امروز ما گزارش دادیم که همه را شاهد بوده ایم. انتقال سلاح سنگین باید تکمیل شود و از مناطقی که این سلاح ها استعمال میشوند، باید خارج گردند. "

ماموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا از توافقنامه آتش بس در شرق اوکرائین که در ماه فبروری در مینسک امضا شد، نظارت میکند.

با این اقدام جنگ ها در همین مناطق که بیش از شش هزار کشته برجا گذاشت، فروکش کرد.

از سوی دیگر آرسینی یاتسینیوک صدراعظم اوکرائین به روز چهارشنبه در کیف گفت: عمیقاً نا امید شده زیرا روسیه در تطبیق توافقنامه مینسک ناکام شده است.

اندری لیسینکو سخنگوی شورای امنیت ملی و دفاعی اوکرائین هم به روز چهارشنبه گفت که روسیه حدود دو هزار سرباز را در نزدیک مرز با اوکرائین جابجا کرده است:

" روسیه تمرکزش را به نیرو های نظامی در مرز با اوکرائین، در جنگل های وی دیلیفکا در منطقه بلگاراد فدراتیف روسیه که ده کیلومتر با مرز اوکرائین و روسیه فاصله دارد، ادامه میدهد. تعداد گروه های نظامی فدراتیف روسیه شامل پنجاه واحد تجهیزات زرهی و حدود دو هزار سرباز است. "

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که دپلومات های ارشد هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، موضوع اوکرائین را در اجلاس شان در جرمنی مورد بحث قرار میدهند.

جی هشت یعنی هشت کشور بزرگ صنعتی جهان پس از الحاق کریمیا به روسیه، پارسال به گروه هفت عضوی کاهش یافت. در حال حاضر، بریتانیا، کانادا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا، جاپان و ایالات متحده امریکا عضو گروه هفت هستند.

در آستانه نشست دپلومات های این هفت کشور، فرانک والتر شتاین مایر وزیر خارجه جرمنی گفت: مسکو باید اطمینان دهد که بحران اوکرائین به سوی حل شدن روان است.

XS
SM
MD
LG