لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

آلمان از پیشرفت ها در مذاکرات برلین در مورد اوکرائین خبر داد


وزیر خارجه آلمان میگوید: تمامی شرکت کننده های کنفرانس برلین توافق کرده اند که به هدف پایان یافتن بحران اوکرائین، گام های تازه بردارند.

برلین روز شنبه میزبان دور سوم مذاکرات صلح اوکرائین بود.

به دنبال برگزاری این مذاکرات، آلمان از پیشرفت های قابل توجه در گفتگو های اخیر صلح در بحران اوکرائین خبر میدهد.

فرانک والتر شتاینمایر وزیر خارجه آلمان روز شنبه در برلین، با همتایان فرانسه یی، روسی و اوکرائینی اش دیدار کرد.

وی پس از گفتگو های سه و نیم ساعته تاکید کرد که در مقایسه با دیدار های گذشته، نشست روز شنبه خیلی جنجالی نبود و در برخی مسایل حساس، پیشرفت های صورت گرفته اند:

" در گفتگو ها روی نیاز پیشرفت و عملی ساختن پروسه توافقنامه مینسک تاکید شد. تا حالا ما چیزی را به دست نیاورده ایم که انتظارش را داشتیم اما بحث اخیر ما در مقایسه با دو دیدار گذشته، بهتر بود. طوری به نظر میرسید که تمامی شرکت کننده های این گفتگو ها، خواهان پیشرفت استند و این را هم درک میکنند که در برابر ما چی مشکلاتی وجود دارند. "

وزیر خارجه آلمان همچنان افزود: دو جانب جنگ یعنی اردوی اوکرائین و جدایی طلبان طرفدار روسیه، به یک توافق جهت بیرون کردن اسلحه سنگین از خط مقدم جبهه نزدیک شده اند.

از ماه اپریل سال 2014 میلادی، در نتیجه بحران در شرق اوکرائین، حدود هشت هزار تن کشته شده اند.

جدایی طلبان و در مقابل نیرو های اوکرائینی، بر همدیگر شان اتهام وارد میکنند که از توافقنامه مینسک سرپیچی کرده اند.

اما گفته می شود که هر دو جانب تا حد زیاد توافقی را که در اول ماه سپتمبر صورت گرفت، رعایت میکنند.

وزیر خارجه آلمان میگوید: تمامی جوانب تاکید میکنند که به آتش بس نیاز جدی است و این پروسه باید تقویت شود.

به گفته شتاینمایر، برخی پیشرفت ها برای چهارچوب انتخابات مشروع و قانونی محلی در اوکرائین نیز صورت گرفته است.

تاریخ برای برگزاری این انتخابات بیست و پنجم ماه اکتوبر تعیین شده اما رهبران خود خوانده در مناطق لوهانسک و دونیتسک که در کنترول جدایی طلبان است، میگویند که آنها خود شان در هژدهم اکتوبر و اول نومبر، انتخابات را در دو مرحله برگزار میکنند. کیف به این پلان جدایی طلبان اعتراض شدید کرده است.

در این میان سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه میگوید: اختلاف ها در مورد انتخابات در جایش باقی است اما تصور عمومی طوری است که این مشکل حل شود.

پیش از این منشی عمومی سازمان امنیت و همکاری اروپا در کیف گفته بود: از تقریباً ده روز به اینسو آتش بس در شرق اوکرائین رعایت شده و به گفته او، این برای پیشرفت های سیاسی یک فرصت را به میان می آورد.

انتظار میرود برای بحث بیشتر روی پایان یافتن بحران اوکرائین، وزیران خارجه روسیه، اوکرائین، فرانسه و آلمان به روز دوم اکتوبر در پاریس با هم دیدار کنند.

XS
SM
MD
LG