لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

عملیات "شفق" علیه شورشیان در 10 ولایت ادامه دارد


هدف قرار دادن لانه های شورشیان، بازداشت و یا از بین بردن افراد کلیدی مخالفان مسلح و جلوگیری از تحرکات آنان هدف عملیات موسوم به "شفق" و برنامه اساسی نیروهای امنیتی افغان در سال 1395 خورشیدی گفته شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که عملیات بهاری نیرو های امنیتی زیر نام "شفق" بیشتر تعرضی بوده و از دو هفته به این سو در ولایت های بدخشان، کنر، سرپل، فراه، غزنی، ننگرهار، هلمند و فاریاب جریان دارد.

به گفته صدیقی، در جریان دو هفته 57 عملیات راه اندازی شده که در نتیجه آن 100 شورشی کشته، 14 زخمی و 12 تن دیگر شان بازداشت شده اند:

" اهداف را که در عملیات شفق در نظر داریم، از بین بردن تحرکات دشمن، متلاشی پناهگاه های شان و اجرای عملیات برای هدف قرار دادن افراد کلیدی شورشیان است. "

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان

مقام های امنیتی انتظار دارند تا در جریان این عملیات، افراد کلیدی شورشیان که در افغانستان حضور و فعالیت دارند، هرچه زودتر از پا در آورده شوند.

از سوی هم سخنگوی وزارت امور داخله حضور و فعالیت گروه داعش در ولایت های غزنی، زابل و فراه را نه تائید و نه هم رد می کند اما میگوید که گروه های تحقیقاتی این وزارت به ساحه اعزام شده اند.

پیش از این سرپرستان نهاد های امنیتی در نشست استجوابیه ولسی جرگه گفته بودند که عملیات موسوم به شفق در سراسر کشور انجام خواهد شد و برخی مناطق که حالا در تصرف طالبان مسلح می باشد آن را نیز دوباره در کنترول خود درخواهند آورد.

مقام های امنیتی در حالی از موثریت عملیات شفق برای سرکوب کردن شورشیان سخن می زنند که باشندگان برخی ولایات کشور از افزایش سطح تهدیدات امنیتی در ولایات شان ابراز نگرانی کرده اند.

پیش از این نیز سال 2016 میلادی یک سال پر چالش برای نیروهای امنیتی افغان خوانده شده است.

اما برخی از آگاهان امور نظامی از موثریت این عملیات برای سرکوب شدن شورشیان در کشور چندان خوشبین به نظر نمی رسند.

اجمل سایس آگاه امور نظامی به رادیو آزادی گفت که مدیریت نا سالم، نبود محرمیت در جریان عملیات ها و نبود اطلاعات دقیق در باره لانه های شورشیان از چالش های بزرگ اند که عملیات های نیروهای امنیتی افغان را به ناکامی سوق می دهد:

" در کل عملیات های فعلی و گذشته نیرو های امنیتی ناکام بوده است و عوامل آن اینست که ضعف در مدیریت است و جریان عملیات محرم نیست. "

این درحالیست که شورشیان مسلح در جریان زمستان سال گذشته خلاف سال های دیگر به جنگ شان در برابر نیرو های امنیتی ادامه دادند و با آغاز فصل بهار نگرانی ها از شدت گرفتن عملیات های آنان نیز بیشتر شده است.

مقام های امنیتی نیز سال 1395 را یک سال پر چالش می خوانند اما میگویند که برای مقابله با مخالفان مسلح آمادگی لازم دارند و تلاش می کنند با جذب کمک های بیشتر جامعه جهانی برای سرکوب کردن شورشیان با جدیت برزمند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG