لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۲۹

مسئله تلفات غیرنظامیان در گومل پکتیکا بزودی روشن می‌شود


گزارش‌ها از تلفات غیر نظامیان در نتیجه حملات طیاره‌های بی پیلوت نیروهای خارجی در ولسوالی گومل ولایت پکتیکا، وزارت دفاع افغانستان را واداشت تا هیئتی را برای چگونگی روشن ساختن این حملات بگمارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید این هیئت به زودی این مسئله را که آیا غیر نظامیان در این حملات کشته شده‌اند و یا نه، روشن خواهد ساخت.

وی افزود:

"در حملات هوایی که در ولسوالی گومل پکتیکا رخ داده و در آن چند نفر کشته شده‌اند هیئتی را تعیین کردیم تا پرسیده شود که آیا افراد کشته شده ملکی بوده‌اند و یا نه. هنگامیکه این مسئله روشن شد نتایج آن را با شما در میان خواهیم گذاشت."

روز چهارشنبه گذشته طیاره‌های بی پیلوت امریکایی در دو حمله جداگانه بخش‌هایی از ولسوالی گومل ولایت پکتیکا را هدف قرارداد که این حملات واکنش‌های تندی را از بهر تلفات غیر نظامیان در این ولایت بر انگیخته است.

مقام‌های شورای ولایتی پکتیکا در صحبت با رادیو آزادی گفته‌ اند که در نتیجه این حملات هفده غیر نظامی کشته شده‌اند.

اما دفتر رسانه‌های نیروهای ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که در این حملات هیچ غیرنظامی کشته نشده‌است.

فرناندو ایستریلا یکی از سخنگویان نیروهای ماموریت حمایت قاطع می‌گوید:

"ما می‌توانیم تایید کنیم که نیروهای امریکایی دو حمله ضد تروریزم را پس از ظهر روز چهارشنبه در ولایت پکتیکا انجام داده‌اند، اما تاکنون هیچ شواهدی وجود ندارد که تلفات غیر نظامیان را در این حملات نشان دهد."

پکتیکا یکی از ولایت‌های جنوبی افغانستان است که سرحد طولانی با منطقه نا آرام وزیرستان شمالی دارد.

گزارش‌ها می‌رسانند که این ولایت در ماه‌های اخیر شاهد حضور جنگجویان خارجی بوده و حتا گزارش هایی از سربازگیری و آغاز فعالیت گروه داعش نیز از آن پخش و نشر شده‌است.

حال روشن نیست که در منطقه نعمت آباد ولسوالی گومل که شاهد حملات طیاره های بی پیلوت نیروهای خارجی بوده مخالفان مسلح دولت در آن حضور گرم دارند و یا نه، اما نعمت الله بابری معاون شورای ولایتی پکتیکا می‌گوید فهرستی به آنان رسیده‌است که نشان می‌دهد تمامی کشته شدگان در این حملات غیر نظامیان بوده‌اند.

وی گفت:

"تمام کشته شدگان این رویداد غیر نظامیان بوده‌اند و ما فهرست نام تمام این کشته شدگان را در اختیار داریم و آن را با مقام ولایت و ریاست امنیت پکتیکا نیز شریک ساخته ایم."

در این میان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین نیز با نشر اعلامیه‌یی این حملات را نکوهش کرده و گفته است ادامه چنین حملات پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

واکنش‌ها در برابر انجام حملات طیاره های بی پیلوت نیروهای خارجی تازه نیست.

سال‌ها پیش و در زمان حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین انجام چنین حملات در ولایات جنوبی کشور حتا منتج به سردی روابط میان کابل و واشنگتن شد.

اکنون وزارت دفاع افغانستان گفته است در سال روان در کنار عملیات های شبانه، به انجام حملات طیاره‌های بی پیلوت نیز شدت بخشیده خواهد شد.

با این همه، اعضای شورای ولایتی پکتیکا می‌گویند اگر این حملات غیر نظامیان را هدف قرار دهد آنگاه پیامد ناگواری در پی خواهد داشت.

بختیار همت رئیس شورای ولایتی پکتیکا هشدار می‌دهد که اگر رئیس جمهور به چگونگی حملاتی که روز چهارشنبه گذشته از غیر نظامیان در نعمت آباد ولسوالی گومل پکتیکا قربانی گرفته است، رسیدگی نکند، مردم این ولایت برای روشن شدن آن اقدام خواهند کرد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG