لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

عمرخیل: یک مدرسه در کندز تروریست تربیه می‌کند


اسدالله عمرخیل والی کندز
اسدالله عمرخیل والی کندز

مسئولان محلی ولایت کندز می‌گویند به تازه‌گی دریافتند که در یک مدرسه دینی در ولسوالی دشت ارچی این ولایت برای نوجوانان در بخش‌های ساخت و سازی واسکت‌های انتحاری، حملات انتحاری، ماین سازی و دیگر حملات هراس افگنی آموزش داده می‌شود.

بر بنیاد گفته‌های مسئولان محلی کندز، این مدرسه از یک سال بدینسو در ولسوالی یاد شده برای نوجوانان آموزش‌های افراط‌گرایی و تندروانه می‌دهد و آنان را برضد حکومت فعلی به جهاد تشویق می‌کنند.

اسدالله عمرخیل والی کندز در گفت‌وگو به رسانه‌ها گفت در حدود دو هفته می‌شود که اداره امنیت ملی این ولایت از فعالیت این مدرسه دینی اطلاع به دست آورده است.

آقای عمرخیل در این مورد چنین گفت:
"در ولسوالی دشت ارچی یک مدرسه دینی است که در آن در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ شاگرد مصروف فراگیری درس‌های انتحاری، ماین سازی و غیره هستند که توسط یک استاد پاکستانی به نام "عمران" و تحت نظر ملا عبدالسلام و مولوی جنت گل برای اطفال زیر سن آموزش‌های تروریستی می‌دهند."

والی کندز گفت، که قبلاً این مدرسه به هدف تدریس علوم دینی تأسیس شده بود، اما زمانی‌که طالبان مسلح بیشتر ساحات ولسوالی دشت ارچی را در تصرف خود درآورند، این مدرسه به مرکز تربیوی تروریستان مُبدل گردید.

آقای عمرخیل در ادامه گفت:
"قبلاً این مدرسه بنام مدرسه دینی تاسیس شده بود و بدبختانه وقتیکه همین ساحه در تسلط طالبان قرار گرفت این مدرسه از سوی گروپ تروریستی القاعده به یک مرکز تربیوی تروریستی مُبدل شده که در رأس این گروپ القاعده مولوی جنت گل قرار دارد."

اما والی کندز بنابر مسایل امنیتی در مورد موقعیت و نام این مدرسه به رسانه‌ها چیزی نگفت.

از جانبی دیگر امرالدین ولی عضوی شورای ولایتی کندز با تائید سخنان والی این ولایت می‌گوید که در خصوص از بین بُردن این مرکز تروریستی از سوی ارگان‌های امنیتی کدام اقدامی عملی صورت نگرفته است.

آقای ولی افزود:
"این که چقدر دیر دولت این مراکز را کشف می‌کند یک بُعد ضعف دولت را نشان می‌دهد و اینکه در مورد از بین بُردن آن اقدام نمی‌کنند این ضعف دیگر دولت را نشان می‌دهد، ما از هر چه صحبت می‌کنیم ولی هم اکنون در ساحات سه کیلومتری شهر کندز مخالفان مسلح حکومت مراکز خود را دارند."

بر اساس معلومات، هم اکنون بجز مرکز ولسوالی دشت ارچی، متباقی ۸۰ درصد ساحاتی این ولسوالی در حاکمیت مخالفان مسلح حکومت قرار دارد.

این در حالیست که چند روز قبل چهار تن که قصد حملات انتحاری را در این ولایت داشتند، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

والی کندز در آن زمان گفته بود که این انتحار کنندگان که یکی ۱۶ و سه تن دیگر ۱۷ سال عمر دارند آموزش حملات انتحاری را در یکی از مدارس دینی در ولسوالی قره باغ کابل از سوی ملا امام فرا گرفته اند.

اما تا اکنون طالبان مسلح در این مورد تبصرۀ نکرده‌اند.

گزارش: اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG