لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

آیا شرکت پاکستانی موفق به خرید نوی کابلبانک خواهد شد؟


احتمال فروش نوی کابلبانک بالای یک بانک پاکستانی که برنده داوطلبی این بانک شده‎است، خطر آفرین به نظام افغانستان خوانده میشود؛ اما وزارت مالیه افغانستان چنین نگرانیها را بیجا میخواند.

اجمل عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، هنوز اسناد دو شرکت که برنده داوطلبی این بانک شدهاست زیر بررسیهای کابینه افغانستان قرار دارد و هرگونه تصمیم در این باره با در نظرداشت حساسیتهای موجود در کشور گرفته خواهد شد.

آقای عبدالرحیمزی می‌گوید:

"کمپنی‌ها و یا اداراتی که در فهرست نهایی داوطلبی آمده‌اند تمامی اسناد آنان به کابینه ارائه میگردد و چنان نیست که کابلبانک رفت و فروخته شد و با نظر داشت شرایط، ما گزارش مان را به کابینه ارائه میکنیم و آنان فیصله نهایی را میکنند و در این باره تصمیم میگیرند؛ اما هیچگاهی بدون منافع ملی افغانستان و حساسیتهای موجود تصمیم گرفته نخواهد شد."

اجمل عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه گفت، هنوز اسناد دو شرکت که برنده داوطلبی این بانک شده است زیر بررسی های کابینه افغانستان قرار دارد.
اجمل عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه گفت، هنوز اسناد دو شرکت که برنده داوطلبی این بانک شده است زیر بررسی های کابینه افغانستان قرار دارد.

هفته گذشته وزارت مالیه افغانستان اعلام کرد که نوی کابلبانک برای خصوصی سازی به داوطلبی گذاشته شده‌است و یک شرکت افغانی بنام "جوین استاک" و یک بانک پاکستانی بنام "مسلم کمرشل" برنده داوطلبی این بانک شده‌اند.

به دنبال ورشکست شدن کابل بانک در سال ۲۰۱۰ میلادی، حکومت افغانستان نام این بانک را به "نوی کابل بانک" تغییر داد و کنترول آن را به بانک مرکزی سپرد.

نوی کابلبانک بر اساس فیصله شورای وزیران افغانستان پیش از این دوبار به داوطلبی گذاشته شد؛ اما بانک مرکزی در آن وقت گفت بود که شرکتهای که در داوطلبی برنده شده بودند نتوانستند شرایط حکومت افغانستان را تکمیل کنند.

در آن سالها تصمیم گرفته شد که حقوق ماهانه نیروهای امنیتی نیز از سوی این بانک پرداخت گردد.

اکنون که این بانک برای بار سوم به داوطلبی گذاشته شدهاست نگرانی مشرانو جرگه افغانستان بر این است که تمامی معلومات نیروهای امنیتی افغان در نوی کابلبانک موجود است.

یک روز پیش از این فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه ازینکه نوی کابلبانک به یک شرکت پاکستانی به فروش خواهد رسید ابراز ننگرانی کرده و خواستار ویتو آن شده بود.

شماری از کارشناسان امنیتی نیز به این نگرانی مشرانو جرگه افغانستان مهر تائید میگذارند.

مسلمیار؛ کابلبانک به یک شرکت پاکستانی به فروش خواهد رسید ابراز ننگرانی کرده و خواستار ویتو آن شده بود.
مسلمیار؛ کابلبانک به یک شرکت پاکستانی به فروش خواهد رسید ابراز ننگرانی کرده و خواستار ویتو آن شده بود.

میرزا محمد یارمند یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"تمامی موضوعات نیروهای امنیتی باید محفوظ باشد و اگر کدام کمپنی پاکستانی از طریق بازار آزاد می‌آید و یک بانک را خریداری می‌کند حتماً ضررهای خود را دارد و این گپ درست نخواهد بود زیرا تمامی وصلت استخباراتی از نشانی چنین کمپنی‌ها که بیشتر متعهد به منافع ملی خود اند، بسیار آسان است و به استخبارات و جلب و جذب نیروهای امنیتی حتا رفت و آمد صورت خواهد گرفت."

تا چند ماه آینده بر اساس فیصله تازه شورای وزیران افغانستان، نوی کابلبانک باید برای خصوصی سازی به فروش رسانیده شود.

انتظار می‌رود این‌بار نوی کابلبانک از بحرانی که سالها دامنگیر آن بوده‌است نجات یابد؛ اما روشن نیست که کدام شرکت و یا بانک موفق به خرید این بانک خواهند شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG