لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

مینه پال: حکومت از راه های مختلف مذاکرات صلح را به پیش می برد


دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور
دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور

با آنکه گروه طالبان مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را رد کرده اند اما این حکومت هنوز هم به این روند باور مند است و گفتگو هایش را از راه های مختلف با گروه های مسلح مختلف آغاز کرده است.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور به روز دو شنبه در صحبت با رادیو آزادی، هرچند از گروه مشخص نام نمی برد اما ابراز امیدواری میکند که این بار گفتگو های صلح به نتیجه برسد:

" حکومت افغانستان هم اکنون از راه های مختلف مذاکرات صلح را به پیش می برد، به این امید هستیم که بتوانیم به یک صلح دایمی دست یابیم اما تا حال نتوانستیم به نتیجه ای در پروسه صلح برسیم. "

حکومت افغانستان با وجود تلاش هایش و در همکاری کشور های جهان تا هنوز نتوانسته تا پای مخالفان مسلح را به میز مذاکره بکشاند.

به تازگی سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان نیز گفته است که تا اواخر ماه اپریل دور پنجم گروه هماهنگی چهار جانبه دایر شده و به دنبال آن مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان صورت خواهد گرفت.

در همین حال شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند که حکومت با شماری از قوماندانان طالبان به رهبری ملا عبدالقیوم ذاکر گفتگو های پنهانی انجام داده است.

محمد نعیم لالی حمیدزی نماینده قندهار در ولسی جرگه
محمد نعیم لالی حمیدزی نماینده قندهار در ولسی جرگه

محمد نعیم لالی حمیدزی نماینده قندهار در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که هم اکنون مذاکرات پنهانی میان حکومت و ملا عبدالقیوم ذاکر جریان دارد و انتظار دارند تا اعضای زیادی گروه طالبان به پروسه صلح یکجا شوند:

" کسانیکه به پروسه صلح یکجا میشوند مانند عبدالقیوم ذاکر، ما از دیگر قوماندان های طالبان نیز میخواهیم که به پروسه صلح بیایند، هم اکنون گفتگو های خصوصی میان ملا ذاکر و بزرگان قوم و سیاسیون جریان دارد و با آمدن آنان به مذاکرات صلح تنها طالبان خارجی در میدان خواهند ماند. "

به گفته آقای حمید زی، ملا ذاکر از مقام های مهم طالبان مدتی در زندان گوانتانامو نیز به سر برده و در زمان رژیم طالبان و پس از آن مسئولیت های بزرگ را به عهده داشت و از نفوذ زیادی در هلمند برخوردار است.

مقام های شورای عالی صلح افغانستان روند گفتگو های صلح با ملا عبدالقیوم ذاکر را یک گام مثبت می خوانند و امید دارند که همانند ملا ذاکر دیگر قوماندانان گروه طالبان نیز به گفتگو های صلح خوشبین باشند.

فیض محمد زلاند آگاه امور سیاسی نیز تاکید می ورزد که حکومت باید برای گفتگو های مسقتیم با طالبان تلاش کند زیرا به گفته وی دیده میشود که ظاهراً برخی از اعضای گروه طالبان به گفتگو های صلح چراغ سبز نشان داده اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG