لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

حکومت افغانستان با طالبان تا پایان ماه جاری دیدار میکند


عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

در موجی از ناامیدی‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان مسلح، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که پاکستان دیگر به این روند تعلل نخواهد کرد.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که عملی نشدن تعهدات پاکستان در چهارمین نشست چهار جانبه، سبب شد تا این کشور با فشارهای امریکا و چین روبرو شود.

به گفته وی، اسلام آباد متعهد شده تا با از سرگرفتن گفتگوهای صلح و برگزاری پنجمین نشست چهار جانبه، زمینه مذاکرات رو در رو را تا اخیر ماه اپریل میان حکومت افغانستان و نماینده‌های طالبان مسلح فراهم کند.

وی گفت:

" صد در صد امیدوار هستیم که در جریان همین ماه اپریل هم اجلاس پنجم گروه هماهنگی چهار جانبه و در عین زمان گفتمان رو در رو میان حکومت افغانستان و سران طالبان برگزار شود."

اوچقون: اسلام آباد تعهد کرده که زمینه گفتگوهای مستقیم را تا اخیر ماه اپریل میان حکومت افغانستان و نماینده‌های طالبان مسلح فراهم کند.
اوچقون: اسلام آباد تعهد کرده که زمینه گفتگوهای مستقیم را تا اخیر ماه اپریل میان حکومت افغانستان و نماینده‌های طالبان مسلح فراهم کند.

تا هنوز چهار نشست گروه هماهنگی چهار جانبه صلح که در آن نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا حضور دارند، برگزار شده‌است.

در نشست چهارم فیصله شد تا پاکستان، نمایندگان طالبان را وادار به گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان تا اوایل ماه مارچ سال جاری میلادی کند، اما این فیصله تا هنوز نیز عملی نشده‌است.

به تازگی سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان گفته است که پنجمین نشست چهار جانبه مذاکرات صلح تا پایان ماه جاری میلادی برگزار می‌شود.

از سوی هم ملا عبدالقیوم ذاکر یکی از مقامات برجسته گروه طالبان از رهبران این گروه خواسته تا با افغانستان و امریکا گفتگوهای مستقیم را انجام دهد.

در همین حال شماری از آگاهان امور سیاسی می‌گویند، تا زمانیکه پاکستان به خواسته هایش دست نیابد، تأمین صلح و ثبات در افغانستان یک رویا خواهد بود.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در پاکستان به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که عملکرد پاکستان در موضوع صلح با افغانستان فریبنده است.

وی افزود:

"ما باید از تجارب گذشته و از وعده‌های دروغین پاکستان عبرت بگیریم، این وعده‌های را که سرتاج عزیز می‌دهد خاص برای فریب مردم و فرصت پیدا کردن برای تجهیزات طالبان مسلح است."

احمد سعیدی: عملکرد پاکستان در موضوع صلح با افغانستان فریبنده است.
احمد سعیدی: عملکرد پاکستان در موضوع صلح با افغانستان فریبنده است.

نقش پاکستان در کشاندن طالبان به میز مذاکره حیاتی گفته شده‌است زیرا مقام‌های پاکستانی نیز پذیرفته اند که سران این گروه در پاکستان زندگی می‌کنند و اسلام آباد بالای آنان نفوذ دارد.

آقای سعیدی تاکید دارد، تا زمانیکه بر پاکستان فشارهای جهانی و منطقه‌یی افزایش نیابد این کشور با افغانستان در پروسه صلح همکاری صادقانه انجام نداده و امنیت و ثبات در این کشور تأمین نخواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG