لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

کلیفلند: گروه داعش هنوز هم توانایی انجام حملات را دارد


مقامات امریکایی می‌گویند، پس از آنکه حملات خود را علیه تندروان در افغانستان افزایش داده‎اند، حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در این کشور کاهش یافته‎است.

با آن هم یک جنرال امریکایی در کابل هوشدار می‎دهد که گروه داعش هنوز هم توانایی انجام حملات را دارد.

چالز کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:

"اردوی امریکا طی سه ماه گذشته حدود صد حمله هوایی را علیه تروریستان در افغانستان انجام داده‎است که از هفتاد الی هشتاد حمله جنگجویان داعش را هدف قرار داده‎است."

هفتاد الی هشتاد حمله جنگجویان داعش را هدف قرار داده‎است.
هفتاد الی هشتاد حمله جنگجویان داعش را هدف قرار داده‎است.

به گفته این جنرال امریکایی، توانایی گروه داعش در افغانستان کاهش یافته و همچنان حضور این گروه بشمول ننگرهار در دیگر نقاط این کشور نیز کمرنگ شده‎است.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی از راه اندازی ۳۰۰ عملیات نظامی در سال گذشته شمسی خبر داده و گفت، در نتیجه این عملیات حدود دو هزار شورشی مسلح کشته شده‎اند که بیشتر شان افراد وابسته به گروه داعش اند.

بر اساس تخمین اردوی امریکا، تعداد جنگجویان گروه داعش در افغانستان از هزار تن الی سه هزار تن است اما به گفته سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در حال حاضر این تعداد کاهش یافته‎است.

به گفته جنرال چالز کلیفلند، گروه داعش تلاش دارد تا حضور خود را در ولایت هلمند گسترش دهد.

وی افزود، گروه داعش سه ماه پیش بالای شش الی هشت والسوالی کنترول داشت اما در حال حاضر تنها بالای دو یا سه ولسوالی کنترول دارد.

بر اساس گفته‎های سخنگوی ماموریت حمایت قاطع، جنگجویان داعش برای نجات خود در حال حاضر به سوی ولایات کنر و نورستان رو نموده‎اند.

جنگجویان داعش به سوی ولایات کنر و نورستان رو نموده‎اند.
جنگجویان داعش به سوی ولایات کنر و نورستان رو نموده‎اند.

این در حالیست که حافظ عبدالقیوم والی نورستان اخیراً در صحبت با رادیو آزادی حضور شبکه القاعده و دیگر گروه‎های مسلح مخالف دولت را در ولسوالی وانت وایگل این ولایت تأیید کرد.

از سوی دیگر سید مقصود باچا، معاون قوماندانی امنیه کنر به رادیو آزادی گفته‎است که بر اساس گزارش‎های اخیر استخباراتی که به دسترس آنها قرار گرفته‎است، گروه داعش تلاش دارد تا در کنر افراد جدید را جلب و جذب کند. اما به گفته وی، نیروهای افغان آمادگی کامل برای سرکوب این گروه دارند.

برعلاوه نیروهای خارجی در افغانستان، نیروهای افغان نیز مصروف مبارزه با گروه داعش در این کشور اند.

XS
SM
MD
LG