لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

نور: داعش در خاک افغانستان در حال تقویه است


عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ
عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ

عطا محمد نور سرپرست بلخ از حضور گسترده گروه داعش در نقاط مختلف افغانستان خبر داده و در رابطه ابراز نگرانی میکند.

عطا محمد نور سرپرست بلخ میگوید اگر حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با تروریزم برنامه ایجاد نکند و گامهای عملی بر ندارد، حضور داعش در تمامی ولایات این کشور نا ممکن نخواهد بود.

نور گفته است که هم اکنون داعش در حال افزایش نفوس خود در افغانستان است و سال روان میلادی پر چالش ترین سال از لحاظ حوادث امنیتی خواهد بود.

داعش در ولایات خوست، میدان وردگ، زابل، پکتیا و بدخشان عملآ فعالیت می‎کنند.
داعش در ولایات خوست، میدان وردگ، زابل، پکتیا و بدخشان عملآ فعالیت می‎کنند.

عطا محمد نور میگوید که بر خلاف ادعا های رسانهها داعش تنها در ننگرهار و کنر وجود ندارد بلکه در ولایات خوست، میدان وردگ، زابل، پکتیا و بدخشان عملآ فعالیت میکنند و از نقاط سرحدی و مناطق چترال پاکستان در حال وارد شدن به ولایت بدخشان افغانستان و تقویت خود در این قلمرو هستند.

وی گفت:

"امروز داعش تنها اینکه در خاک افغانستان حضور دارد بلکه همه روزه خود را تقویت میکند و انتقال میشوند به خاک این کشور. یکی هم حرفهای مفت مطبوعاتی است که میگویند جز در نقاط ننگرهار و کنر داعش موجود نیست. من بریتان میگویم و تضمین میکنم در بسیاری از مناطق افغانستان داعش جابجا شدهاست."

آقای نور داعش را تنها خطر برای افغانستان نمیداند و گفتهاست که این گروه با نا امن ساختن شمال افغانستان در تلاش رخنه به آسیای میانه خاصتاً تاجکستان میباشد.

نور گفت که در نقاط مرکزی داعش میخواهد کنترول خود را به ولایات بامیان و دایکندی حاکم بسازد و در شمال کشور نیز ولایات سرپل و سمنگان را در برنامه تروریستی خود جا دادهاند.

به گفته نور بلخ نیز از چهار طرف مورد تهدید امنیتی بوده و وی اجازه نخواهد داد که دهشت افگنان آرامش بلخ را دچار چالش بسازند.

آقای نور می‌افزاید که داعش در جریان سال روان قصد دارد تا در مناطق ارزگان خاص پایگاه بزرگ نظامی تأسیس کند.

نور؛ داعش می‎خواهد کنترول خود را به ولایات بامیان و دایکندی حاکم بسازد.
نور؛ داعش می‎خواهد کنترول خود را به ولایات بامیان و دایکندی حاکم بسازد.

وی گفت که با استفاده از امکانات موجود و همکاری جامعه جهانی اگر دولت افغانستان بخواهد و متعهد به عمل برنامه مبارزه با تروریسم شود این تهدید داعش در نطفه خنثی خواهد شد.

وی افزود:

"اگر کار بکنیم، منسج باشیم، طرح معقول داشته باشیم، بیدار باشیم و از امکانات با همکاری جامعه جهانی استفاده بکنیم، تمامی این توطئهها در نطفه خنثی میشود اما این چیزی است که وجود ندارد."

وی که به وضع امنیتی در جریان سال روان نا خوشبین به نظر میرسد میگوید که عدم عملی شدن توافقات صورت گرفته میان دولت مردان افغانستان، نبود برنامه مبارزه با تروریسم و تمدید حکومت از دو سال به یک دوره پنج ساله سبب افزایش چالشهای امنیتی می‎شود.

آقای نور در حالی این اظهارات را بیان می‌دارد که داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدمت ملی به روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران توقع کرد، افرادیکه می‌خواهند در سیاست نقش داشته باشند، توافقنامه وحدت ملی را باید به دقت مطالعه کنند.

آقای عبدالله عبدالله افزود:

"یک تعداد از سیاسیون بزرگوار ما تازه به یک واقعیت متوجه شده اند، که این برای من واقعاً قابل تعجب بود، توقع ما این بود کسانیکه در سرنوشت سیاسی افغانستان میخواهند نقش داشته باشند حداقل همین موافقتنامه را به دقت مرور کرده باشند. "

آقای نور قبل از این طی یک عملیات نظامی در این ولایت اعلام کرد که تنها طالبان مسلح علیه حکومت در این ولایت نمی جنگیدند، بلکه حضور گروه داعش در بلخ را نیز تائید کرد.

عطا محمد نور گفته بود که در جریان این عملیات نظامی آنان با دو جریان افراطی طالب و داعش مقابل بودند.

در حالی آقای نور از افزایش حضور داعش در جریان سال روان نگران به نظر می‎رسد که به همین زودیها وزارت دفاع کشور از آغاز عملیات بهاری شفق در زون شمال و شمال شرق خبر داده و گفتهاست که در تمام نقاط افغانستان به هیچ گروه دهشت افگن اجازه فعالیت تروریستی را نخواهد داد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG