لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

نگرانی سازمان ملل در مورد عدم دسترسی اطفال افغان به خدمات صحی


سازمان ملل متحد می گوید به دلیل جنگ و خشونت‌ها شماری زیادی از اطفال افغان از خدمات صحی و تعلیمی محروم شده اند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل "یوناما" و صندوق وجهی این سازمان "یونسیف" با نشر یک گزارش مشترک زیر نام تعلیم و تربیه و خدمات صحی در معرض خطر برای اطفال در افغانستان، چگونگی دسترسی خدمات صحی و تعلیمی اطفال افغان را در سه سال بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ منتشر ساخته است.

در این گزارش به نقل از نیکولاس هایسم نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده که وی یافته‌های این گزارش را نگران کننده خوانده و این مسئله را غیر قابل قبول دانسته که به سبب جنگ و درگیری شماری زیادی از اطفال افغان از خدمات صحی و تعلیمی محروم بمانند.

بیجا شده های داخلی در یکی از کمپ ها در کابل
بیجا شده های داخلی در یکی از کمپ ها در کابل

به اساس این گزارش مشترک یوناما و یونسیف ۲۵۷ مورد خشونت علیه کارکنان تعلیمی و صحی در سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۸۲ درصد افزایش را نشان میدهد.

گفته شده که موارد متاثر کننده دسترسی به مراقبت‌های صحی در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۲۵ مورد بوده که کشته شدن بیست کارمند صحی، زخمی شدن سی و چهار کارمند صحی و اختطاف چهل و نه تن دیگر‌شان را در بر می گیرد.

در این گزارش یکصد و سی و دو مورد خشونت علیه کارمندان تعلیمی به ثبت رسیده که کشته شدن یازده تن، زخمی شدن پانزده تن و اختطاف چهل و نه تن دیگر این کارمندان را در بر می گیرد.

بر بنیاد گزارش مشترک یوناما و یونسیف زیر نام تعلیم و تربیه و خدمات صحی در معرض خطر برای اطفال در افغانستان، به دلیل درگیری‌ها، سیصد و شصت و نه مکتب مسدود شده و از این بابت یکصد و سی و نو هزار شاگرد و ششصد معلم متاثر گردیده اند.

اکیل آیر نماینده یونسیف در افغانستان گفته است که بنا بر نا امنی و خشونت‌های برخاسته از جنگ در افغانستان در سال ۲۰۱۵ اطفال به شکل روز افزون با مشکلات دسترسی به خدمات صحی و تعلیمی مواجه بوده اند و سطح فقر در این کشور این مشکلات را بیشتر ساخته است.

از سوی هم دانیل بل رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفته است که خشونت‌های برخاسته از جنگ نه تنها اطفال افغان را در معرض خطر قرار میدهد، بلکه آنها را از حقوق اساسی‌شان که دسترسی به تعلیم و صحت است، محروم می سازد.

در این گزارش سازمان ملل متحد به گونه جدی از طرف‌های درگیر جنگ خواسته شده تا دسترسی بدون قید شرط اطفال را به تعلیم و خدمات صحی فراهم کنند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG