لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

دولت وزیری: نیاز نیست تا عساکر بیشتر به کندز بفرستیم 


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

در حالیکه سرپرست وزارت دفاع و وزیر امور داخلۀ افغانستان دیروز از جریان عملیات نیروهای امنیتی افغان بر ضد طالبان در ولایت کندز دیدن می‌کردند، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، قوای نظامی در کندر بر اوضاع کاملاً مسلط اند.

جنرال دولت وزیری دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر چند وزرات دفاع افغانستان برای شرایط اضطراری نیروی اضافی دارد، اما در حال حاضر به اعزام عساکر بیشتر به کندز نیازی نیست.

وی گفت:

" در آنجا فرقه ۲۰ پامیر فعالیت داشته و قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شهر مزار شریف موجود است. قوت های کوماندو در کندز حضور فعال دارند، قطعات ضربتی و نیروها برای عملیات شبانه موجود اند که بنام قوای خاص یاد می‌شوند. علاوه بر این، اگر ضرورت باشد، برای وزارت دفاع افغانستان مشکلی نیست تا نیرو‌های اضافی به آنجا بفرستد. مگر در آنجا قوای کافی موجود بوده و اکنون هم موجود است."

نیروهای افغان در حالت جنگ با طالبان مسلح در ولایت کندز
نیروهای افغان در حالت جنگ با طالبان مسلح در ولایت کندز

طالبان در هفته گذشته حملات گسترده را بر شهر کندز و ولسوالی‌های چارده و قلعه زال به راه انداختند. اما بعد از آن مقامات گفتند که این حملات را دفع کرده و جنگجویان مسلح را از مناطقی که موضع گرفته بودند، عقب زده‌اند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در پاسخ سوالی که در صورت حضور کافی نیروها در کندز، چگونه طالبان در حملات یک هفته قبل‌شان در برخی از مناطق پیشرفت داشتند؟ گفت:

"این جا یک توطئه بزرگ بود. زمانیکه طالبان عملیات ‌شان را بنام عمری اعلان کردند، آنها همۀ افراد مسلح مخالف و طالبان را از تمام ولایات افغانستان و حتی جنگجویان خارجی را برای حمله بر ولایت کندز جمع کرده بودند. آنها پلان داشتند که بر ولایت کندز یک حمله دسته جمعی را سازماندهی کنند تا این ولایت را سقوط دهند. طالبان همزمان بر شش ولسوالی کندز حملاتی را راه اندازی کرده بودند. شما شاهد بودید که نیروهای ما حملات طالبان را دفع کردند، بر آنها تلفات زیاد وارد نمودند و اکنون آنها در حال فرار اند."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان همچنان خاطر نشان نمود که طالبان در حملات اخیر‌ شان در کندز هیچ منطقۀ را تصرف نکردند.

جنرال وزیری افزود، در حال حاضر شانزده عملیات نظامی در سیزده ولایت افغانستان بر علیه شورشیان ادامه دارند.

همزمان با این، مقامات بدخشان از عملیات برای باز پس گیری ولسوالی وردوج خبر می‌دهند. ولسوالی‌های وردوج و یمگان بدخشان از سال گذشته به این سو، در کنترول طالبان قرار دارند.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان به رادیو آزادی گفت، پس از اینکه ولسوالی وردوج از وجود مخالفین حکومت تصفیه شد، نیروهای امنیتی به سوی ولسوالی یمگان به پیشروی‌شان ادامه می‌دهند.

به گفته معاون والی بدخشان، در نتیجه این عملیات که صبح روز چهارشنبه آعاز شده، ده جنگجوی طالب کشته و زخمی شده و دو تن از نیروهای امنیتی افغان کشته و یک تن دیگر آنها زخمی شده اند.

تاکنون گروه طالبان مسلح در این مورد چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG