لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

حدود سه هزار شورشی در ولایت کندز فعالیت دارند


یک مقام امنیتی در ولایت کندز میگوید: تعداد شورشیان در این ولایت شاید به سه هزار تن برسد.

محمد معصوم صافی هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز به رادیو آزادی گفت: عملیات برای سرکوب این شورشیان ادامه دارد.

به گفته آقای هاشمی، از شروع عملیات نظامی در ماه حمل در کندز، تا حالا بیش از هشتاد شورشی کشته شده اند.

این روز ها نگرانی های امنیتی در ولایت کندز رو به افزایش دانسته می شود.

این نگرانی ها، پای مقام های ارشد امنیتی به شمول وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع را به کندز کشاند و آنها روز پنجشنبه برای اطمینان به مردم و دستور برای ادامه عملیات به آن ولایت رفتند.

آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز می گوید: هر دو مقام تاکید کردند که عملیات هوایی و زمینی به هدف تامین امنیت و پاکسازی مناطقی که طالبان مسلح در آن فعالیت دارند، ادامه خواهد یافت.

محمد معصوم صافی هاشمی به رادیو آزادی گفت: شاید ارقام شورشیان در کندز به سه هزار تن برسد اما وی تاکید کرد که طالبان مسلح در یک ماه اخیر تلفات سنگینی را متحمل شده اند.
وی گفت:
" در ولایت کندز به تعداد ۲۶۱ باند گروهی استند که تعداد شان تقریباً به سه هزار تن می رسد. الحمدالله تلفات زیادی به مخالفین وارد شده و حالا به باور من به این حد باقی نمانده. در عملیاتی که از تاریخ پنجم ماه گذشته تا حالا ادامه دارد، در حدود ۸۶ نفر شان تلف شده و از بین رفته است."

این مقام نظامی کندز همچنان تاکید کرد که عملیات ها در ولسوالی های شش گانه این ولایت ادامه دارد و به زودی راه شهر کندز با ولسوالی خان آباد باز خواهد شد.

به دنبال نا امنی ها در کندز، این راه به روی رفت و آمد بسته شده است.

در جریان خزان پارسال، طالبان برای نخستین بار یک شهر درجه یک افغانستان را برای چند روز تصرف کردند و آن کندز بود.

اما مقام های امنیتی، هر گونه خطر سقوط دوباره کندز را رد می کنند و می گویند که هیچ نگرانی از این ناحیه وجود ندارد.

آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز می گوید: همکاری مردم با نیرو های امنیتی، شورشیان را در این ولایت با شکست روبرو ساخت.
وی گفت:
" مردم کندز خیلی با ما همکار استند. در ولسوالی ها و در مرکز همکار ما استند. همکاری مردم و ملت بود که مخالفین نتوانستند که یکبار دیگر کندز را تصرف کنند."

در یک هفته اخیر طالبان پیشروی های در اطراف شهر کندز داشتند که این کار، نگرانی ها را بیشتر ساخت.

امر الدین ولی یک عضو شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفت: پنج روز پیش این نگرانی ها افزایش یافته بود که شاید وضعیت کندز بد تر شود.

اما آقای ولی می گوید: با سرکوبی شورشیان در چند روز گذشته، کندز دیگر با خطر سقوط روبرو نیست.
وی گفت:
" این خواب و خیالی را که مخالفین دارند و یا تشویشی را که مردم عزیز ما دارند، از این تشویش کاملاً بیرون شوند که کندز به هیچ وجه بار دیگر با خطر سقوط مواجه نیست."

پیش از این تاج محمد جاهد وزیر داخله و محمد معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع، در سفر به کندز گفتند که در نا امنی و جنگ های کندز دست‌ های استخبارات منطقه دخیل است.

آقای ستانکزی گفت: کندز به مثابه دروازه کشورهای آسیای میانه به شمار می رود و مخالفان مسلح حکومت تلاش دارند تا از این طریق دامنۀ ناامنی را به کشورهای آسیای میانه بکشند. اما وی اطمینان داد که شورشیان به این کار موفق نخواهند شد.

در کنار وی، وزیر داخله افغانستان به مردم کندز اطمینان داد که به زودی عملیات گستردۀ هوایی و زمینی به هدف پاکسازی این ولایت راه اندازی خواهد شد.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG