لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

روسیه تماس با طالبان را تایید اما همکاری با این گروه را رد کرد


روسیه می گوید: با طالبان تنها تماس برقرار کرده است و با این گروه همکاری نمی کند.

پس از وقوع حمله مرگبار طالبان بالای ساختمان محافظت از رجال برجسته که بیش از چهارصد کشته و زخمی بجا گذاشت، توجه برخی از رسانه ها روی احتمال همکاری میان روسیه و طالبان معطوف شد.

روسیه در یک اعلامیه که به روز جمعه نشر شد گزارش رسانه های افغانستان در مورد اتهامات همکاری های این کشور با گروه طالبان را بی اساس خواند.

در این اعلامیه آمده است که بخش های تحریف شده اظهارات ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در مورد ارتباطات این کشور با گروه طالبان نشر شده است

در اعلامیه که از سوی سفارت روسیه در کابل نشر شده به بحث های که پس از وقوع حمله روز سه شنبه کابل در یکی از تلویزیون های شخصی صورت گرفته است اشاره شده و آمده است که این اظهارات خشم روسیه را برانگیخته است.

طالبان نیز گزارش ها در مورد همکاری از سوی روسیه با این گروه را بی اساس خوانده می گویند: گروه طالبان با بیشتر کشور های جهان ارتباط دارد.

زمانیکه در مورد همکاری روسیه با گروه طالبان از محمد نعیم سخنگوی دفتر غیر رسمی طالبان در قطر پرسیدم وی گفت که گروه طالبان همانند سایر کشور های جهان با روسیه هم ارتباط دارد.

.
.

وی افزود:
"امارت اسلامی بطور عموم با کشور های زیاد در جهان ارتباط دارد اما اینکه بخاطر یک هدف مشخص و گرفتن کمک حقیقت ندارد. مشکلات داخلی افغانستان که حضور خارجیان است و یا هم مشکلات دیگر این همه را امارت اسلامی می تواند بدون کمک خودش حل کند."

پیش از این ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان تبادله معلومات استخباراتی میان طالبان و کشورش را تایید کرده بود.

کابلوف روز پنجشنبه در مورد حضور گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و این گروه را تهدید جدی برای امنیت روسیه خواند.

در مورد اینکه روسیه برعلاوه تبادله معلومات استخباراتی، در عرضه های نظامی نیز ممکن با طالبان همکاری داشته باشد، محمد شفیق همدم استاد پوهنتون مریلند به رادیو آزادی گفت:

"هر توافق که در هر سطح صورت می گیرد، منافع دو طرف در آن در نظر گرفته می شود. در این توافقنامه که روسیه تایید هم کرده که طالبان معلومات استخباراتی را با مسکو شریک می سازند به این معناست که روسیه هم در عوض چیزی به دسترس طالبان قرار می دهد که آن بدون معلومات استخباراتی، سلاح و مهمات و کمک مالی چیزی دیگری بودهنمی تواند."

به گفتهء آقای همدم، روسیه در حال حاضر نیز در ادارات امنیتی افغانستان نفوذ داشته و این نفوذ می تواند در اقدامات اخیر طالبان را کمک کرده باشد.

وی افزود:

"روسیه در بخش های امنیتی افغانستان یک حضور تاریخی داشت و روسیه می تواند به طالبان موثر واقع شود، زیرا روسیه می تواند در مورد نیرو های امنیتی افغان و نیرو های امریکایی و ناتو در این کشور اطلاعات استخباراتی را به دسترس طالبان قرار دهد و طالبان عملیات های گسترده مانند کابل و کندز را راه اندازی کنند."

حکومت افغانستان تا کنون در مورد همکاری میان روسیه و طالبان ابراز نظر نکرده است، اما مقام های افغان همواره به روسیه و دیگر کشور های آسیای مرکزی اطمینان میدهند که از هیچ خطری از خاک افغانستان متوجه این کشور ها نیست.

XS
SM
MD
LG