لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

هنوزهم خانواده‌ها در تطبیق واکسین کودکان، سهل انگاری می‌کنند


وزارت صحت عامه افغانستان از تمام خانواده‌ها خواست تا کودکان زیر سن ۵ سال شانرا واکسین نمایند تا در مقابل امراض کشنده وقایه شوند.

داکتر احمد جان نعیم معین پالیسی این وزارت روز دوشنبه در گردهمایی به مناسبت از هفته جهانی واکسیناسیون گفت، با آنکه وزارت صحت عامه ۱۲ نوع واکسین را از طریق مراکز صحی طور رایگان برای مردم عرضه می کند اما به گفته وی هنوز هم بسیاری خانواده‌ها در تطبیق واکسین کودکان‌شان سهل انگاری می کنند.

آقای نعیم همچنان گفت، در هفته واکسیناسیون باید تمام اطفال زیر سن پنج سال در مراکز صحی واکسین شوند:

" هفته ملی واکسین عبارت از ابتکاری است که طی آن تاکید بیشتر بر اهمیت واکسین و اینکه عرضه این خدمات از جمله اولویت‌های وزارت صحت عامه می باشد صورت گرفته و همچنان فعالیت‌های آگهی دهی در مورد اهمیت معافیت دهی از طرق وسایل مختلف به هدف بلند بردن تقاضا برای تطبیق واکسین عملی می گردد. "

آقای نعیم همچنان از علمای دین و ملا امامان مساجد خواست تا باید در مورد موثریت واکسین برای مردم آگهی بدهند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، ۲۳۰۰ مرکز صحی و ۲۸ هزار کارمند رضا کار واکسیناتور در سراسر کشور مصروف عرضه خدمات صحی برای مردم هستند.

آقای نعیم با اشاره به مناطق ناامن کشور گفت، با آنکه ناامنی‌ها یکی از چالش‌های عمده می باشد اما با آنهم این وزارت مراکز صحی را برای تطبیق واکسین در مناطق ناامن نیز ایجاد نموده است.

این در حالیست که به تازه گی سه واقعه پولیو در کنر و یک واقعه مثبت آن در ولایت هلمند شناسایی شده است.

از سوی هم نماینده سازمان صحی جهان می گوید، تقویت سیستم‌های صحی برای بهبود عرضه خدمات واکسیناسیون بسیار مهم است.

داکتر ایمان نماینده سازمان صحی جهان که در این گردهمایی حضور داشت گفت، این سازمان به کمک‌هایش در راستای انکشاف پوشش واکسیناسیون در افغانستان ادامه می دهد:

" دبلیو، اچ، او به کمک‌هایش برای انکشاف در پوشش واکسیناسیون در افغانستان با وزارت صحت عامه متحد است، ما یک استراتیژی جدید را ایجاد می کنیم تا آنعده اطفال که قبلاً واکسین پولیو نشده اند دوباره واکسین شوند. "

به اساس معلومات سازمان صحی جهان، ۲۲ میلیون اطفال در سطح جهان به خدمات واکسیناسیون دسترسی نداشته و در افغانستان نیز یک پنجم حصه زنان و اطفال از دسترسی به خدمات واکسین محروم هستند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG