لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

هرات: کنفرانس مشترک افغانستان و ترکمنستان روی پروژه تاپی دایر شد


کنفرانس مشترک افغانستان و ترکمنستان به هدف اجرایی شدن پروژه تاپی در ولایت هرات دایر شد.

با برگزاری این کنفرانس امید‌ها برای انجام پروژه تاپی بیشتر شده است.

وفا حاجی اف معین وزارت خارجه ترکمنستان در این کنفرانس گفت، کار پروژه تاپی در داخل خاک ترکمنستان آغاز شده است.

ترکمنستان در راستای اجرای خط لوله گاز تاپی، بخش خود را که طول آن دوصد و چهارده کیلومتر می باشد شروع کرده است.

پروژه تاپی گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هندوستان انتقال میدهد.

با عملی شدن این پروژه کشورهای ذیدخل منافع بزرگ را بدست خواهند آورد، اما نصیر احمد اندیشه معین وزرات خارجه افغانستان میگوید منافع ایران نیز در تکمیل کار پروژه تاپی نهفته است:

" اجرایی شدن پروژه تاپی بر علاوه منفعت بزرگ برای مردمان ولایات که این پروژه از مسیر آن میگذرد، تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم برای همسایه‌های ما بخصوص همسایه غربی ما ملت دوست و برادر نیز منفعت خواهد داشت. رفاه اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی، امنیتی و تجارتی افغانستان و ایران نیز گسترش خواهد یافت. "

محمد آصف رحیمی والی هرات نیز از پیشرفت‌ها در بخش‌های مختلف این پروژه سخن گفت.

آقای رحیمی میگوید کشورهای عضو تاپی مبالغ را بخاطر آغاز کار این پروژه هزینه کرده اند.

او نبود امنیت مناسب در مسیر تاپی در داخل خاک افغانستان را یکی از چالش های اصلی سر راه این پروژه عنوان کرد:

" کارهای زیادی صورت گرفته است، پول در ذخیره شرکت ترکمن گاز جمع شده است. عملاً کار سی و چهار کیلومتر پایپلاین در خاک ترکمنستان آغاز شده است، صحبت‌های که همراه معین صاحب وزارت خارجه ترکمنستان داشتم کدام چالش وجود ندارد به جز مشکلات امنیتی در داخل خاک افغانستان، پول جمع شده هر کدام از اعضای تاپی سهمیه خود را بنا بر نیاز انداخته اند، قرارداد مالی انجام شده است، کشورهای عربستان سعودی و جاپان علاقمندی نشان داد اند که در این پروژه سرمایه گذاری کنند. "

از سوی هم محمد آصف ننگ والی فراه گفت، تلاشها بخاطر ایجاد سه کندک امنیتی بخاطر تامین پروژه تاپی در مسیر ولایت فراه آغاز شده است.

والی فراه همچنان کشورهای ایران و پاکستان را متهم میکند که تلاش میکنند تا روند کار این پروژه را مختل سازند:

" از ولایت فراه اطمینان میدهم که هم از لحاظ لوژستیکی، حکومتداری، توسعه خدمات و امنیتی کارهای زیادی صورت گرفته است. امیدوارم که پروژه تاپی دستخوش بازی های منفی منطقه نشود به خصوص اژد‌های که در چهار اطراف ما واقع هستند. این کشورها ایران و پاکستان هستند که بخاطر منافع خود هم نمی خواهند که این پروژه تکمیل شود. "

چون پاکستان اهداف بلندتری نسبت به پروژه تاپی در افغانستان دارد به این اساس فکر می کنم خیلی به تکمیل کار تاپی علاقه ندارد.

این اتهامات در حالی از سوی والی فراه بالای کشورهای ایران و پاکستان مطرح میشود که تاکنون آنها نسبت به این موضوع کدام واکنش نشان نداده اند.

کنفرانس مشترک عملی شدن پروژه تاپی در هرات در حالی انجام می یابد که قبل از آن همایش حمایتی از سوی مردم در ولایات مسیر پروژه تاپی راه اندازی شده بود.

با تکمیل کار این پروژه افغانستان سالانه حدود چهارصد میلیون دالر امریکایی بابت ترانزیت و دیگر عواید جانبی، بدست میاورد و همچنان بین هفت تا هشت هزار افغان به کار گماشته خواهند شد.

گزارش: شاه پور صابر - هرات

XS
SM
MD
LG