لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

اشرف غنی امروز در مورد آینده جنگ و صلح افغانستان صحبت می‌کند


انتظار میرود رئیس جمهور محمد اشرف غنی امروز در سخنرانی مهم‌اش به اعضای شورای ملی موقف جدید حکومت را در مورد آینده جنگ و صلح در افغانستان ابراز کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، بعد از حمله روز سه شنبه بر یکی از دفاتر مربوط به ریاست امنیت ملی افغانستان معلوم شد که طالبان به مذاکرات صلح مایل نیستند و به همین سبب به گفته وی، مردم افغانستان از حکومت توقع دارند که موقف خود را در موضوع جنگ و صلح روشن بسازد.

مرتضوی میگوید، رئیس جمهور غنی به طالبان با وضاحت خواهد گفت که دروازههای صلح برای همیش باز نخواهند بود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"حکومت افغانستان برای طالبان فرصت‌های زیادی را داد که طالبان باید از آن فرصت‌ها استفاده می‌کردند. دروازه‌های صلح برای مدت‌های نامحدود برای طالبان باز نخواهند بود. طالبان بهتر بود از فرصت‌های که برای شان داده شده بود استفاده می‌کردند، ولی عملاً ما امروز با طالبان در جنگ هستیم و رئیس جمهور شرایط امروز و فردای جنگ را با نمایندگان مردم شریک خواهد کرد."

بعد از حمله خونین هفته گذشته در کابل، حکومت افغانستان عملیات‌های نظامی‌اش را در ولایات مختلف وسعت داده و بر اساس گزارش‌ها رئیس جمهور غنی به تمام والی‌ها دستور داده‌است، اقداماتی قاطع را علیه طالبان اتخاد نمایند.

مقامات افغان یک روز بعد ازین حمله گفتند، جواب جنگ را با جنگ خواهند داد.

حکومت افغانستان می‌گوید، حمله روز سه شنبۀ کابل در پاکستان طراحی شده بود و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله که قرار بود به اسلام آباد برود سفرش را در روز حمله لغو کرد.

حمله خونین در کابل که بیش از شصت کشته بر جا گذاشت.
حمله خونین در کابل که بیش از شصت کشته بر جا گذاشت.

مرتضوی می‌گوید، رئیس جمهور غنی در سخنرانی امروزش در شورای ملی خواهان افزایش فشار جامعه بین‌المللی بر پاکستان خواهد شد.

وی گفت:

"رئیس جمهور در یک صحبت جامع روی وضعیت پیچیده تروریزم در منطقه صحبت خواهد کرد و سخنان رئیس جمهور دارای پیام‌های بسیار واضح برای کشورهای منطقه و فرا منطقه است. انتظار رئیس جمهور از کشورهای دنیا این است که کشورهای منطقه که پناهگاه برای تروریستان داده‌اند باید بالای آنها فشار آورده شود. اما شما در جریان هستید که رئیس اجرائیه سفرش را به پاکستان لغو کرد که این نشان دهنده آن است که ما فعلاً با پاکستان در وضعیت خوبی قرار نداریم."

قبل از این نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد از شورای امنیت این سازمان خواست بر ضد حامیان تروریزم که از رهبران طالبان حفاظت می‌کنند و به آنها مخفیگاه داده‌اند اقدام کند.

این مسئله اشاره مستقیم است به پاکستان ولی اسلام آباد دایم تأکید نموده که از هیچ گروه تروریستی حمایت نمی‌کند و خود قربانی تروریزم است.

در اثر حمله انتحاری در کابل ۲۸ تن کشته و ۳۲۷ تن زخمی شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:10 0:00

نواز شریف صدراعظم پاکستان در روز حملۀ کابل در پیغامی به رئیس اجرائیه حکومت افغانستان این حمله را محکوم نموده و فردای آن روز سخنگویان حکومت افغانستان گفتند، پاکستان باید تعهداتی را عملی سازد که در جلسات چهار جانبه کرده بود.

XS
SM
MD
LG