لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

"در بخش تامین صلح به هیچ کشور خارجی امتیاز نمی‌دهیم"


رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی می گوید، حکومت وحدت ملی هیچگاهی حاضر نیست تا در بخش تامین منافع ملی به هیچ کشوری امتیاز بدهد.

پس از حمله خونین اخیر در پایتخت، دیدگاه سران حکومت نسبت به طالبان و پاکستان تا حد زیاد شاهد تغییر بوده است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی که در مراسم بزرگداشت از بیست و چهارمین سالروز پیروزی مجاهدین در برابر حکومت کمونیستی به روز چهارشنبه در کابل سخن می زد، گفت که حکومت هیچ زمانی در باب منافع ملی و گفتگو های صلح با طالبان، به هیچ کشور امتیاز قایل نشده است:

" حکومت وحدت ملی هیچ گاه حاضر نبوده که در منافع ملی به یکی از کشور های دیگر امتیاز بدهد و هیچ وقت حاضر نخواهد شد که امتیاز قایل شود، تاریخ پنج هزار ساله ای ما تاریخ معامله نبوده است. "

آقای غنی گفت که دشمنان افغانستان به دنبال تفرقه اندازی و تجزیه کشور اند اما افغانستان کشور قابل تقسیم نیست.

این فرد شماره نخست کشور در خطاب به مخالفان مسلح همچنان گفت اگر فکر میکنید که اعمال تان مطابق اسلام است پس بیاید با شورای علما وارد بحث فقهی و اسلامی شوید.

از سوی هم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه میگوید کسانیکه از مخالفان مسلح حمایت می کنند اگر از این اقدام شان دست بردار نشوند، آسیب بیشتر خواهند دید.

آقای عبدالله که نیز در این مراسم شرکت کرده بود، هرچند از کدام کشور مشخصی نام نبرد اما تاکید می ورزید که دیری نخواهد بود که تمام دنیا در یک صف واحد در برابر تروریزم مبارزه کنند:

" اگر مذاکرات انجام دادیم به اصول و قاعده صورت گرفته است اما اگر کسی به افغان ها شمشیر به دست گیرد، به شمشیر پاسخ اش خواهیم داد.آنانی که این جنگ را تحمیل کرده اند اگر درس نگیرند از رفتار خود، از سیاست خود، آنها حتماً قیمت گران تر از ما خواهند پرداخت. ما انشاالله همانطوریکه از امتحان جهاد موفق به در آمدیم در این جریان که در پیش روست در این محرکه هم درصف حق قرار داریم. "

آقای عبدالله همچنان گفت که تروریستان شاخ و دم دارند، به گفته وی دم شان در بیرون از افغانستان و شاخ شان در داخل افغانستان است.
آقای عبدالله همچنان گفت که تروریستان شاخ و دم دارند، به گفته وی دم شان در بیرون از افغانستان و شاخ شان در داخل افغانستان است.

آقای عبدالله همچنان گفت که تروریستان شاخ و دم دارند، به گفته وی دم شان در بیرون از افغانستان و شاخ شان در داخل افغانستان است.

رئیس جمهور و رئیس اجرائیه کشور در حالی این اظهارات را مطرح می کنند که سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در واکنش به موقف حکومت افغانستان گفته است که حاضر کردن طالبان به میز مذاکره تنها وظیفه پاکستان نیست.

آقای عزیز در گفتگوی تلیفونی با رادیو مشعل بخش پاکستان رادیو آزادی افزوده است که هر اقدام نظامی علیه طالبان در خاک پاکستان باید پس از مشوره همه جانبه و مشترک کمیته چهار جانبه صورت گیرد.

در همین حال شماری از آگاهان سیاسی موضع گیری حکومت در برابر پاکستان و طالبان را احساساتی می دانند.

یونس فکور آگاه سیاسی
یونس فکور آگاه سیاسی

یونس فکور آگاه سیاسی می گوید که وقتی تسلیحات نظامی از سوی کشور های دیگر تمویل شود، چگونه پاسخ جنگ را به جنگ میتوان داد:

" من فکر می کنم که این سخنان برای مصرف داخلی است تا افکار عامه را به خود جلب کنند غیر آن جنبه عملی در آن دیده نمیشود. یک کشوری که مصارف نظامی خود را داده نمی تواند، چه قسم جنگ را با جنگ جواب میدهد. "

مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای علمای افغانستان که در مراسم پیروزی جهاد مردم افغانستان شرکت کرده بود گفت که جنگ فعلی از نظر اسلام نارواست.

آقای کشاف گفت که بار ها از طالبان درخواست کرده اند تا برای ثابت کردن اعمال شان به یک بحث جدی اسلامی حاضر شوند اما آنان جواب منفی داده و به کشتار مردم ادامه داده اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG