لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

اوچقون: توافقنامه صلح با حزب اسلامی در روزهای نزدیک امضا می‌شود


عبدالخبیر اوچقون معاون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون معاون شورای عالی صلح افغانستان

معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که پیوستن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با پروسه صلح می‌تواند بر جنگ که طالبان مسلح در برابر حکومت اعلام کرده‌اند، تاثیر گذارد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا، روز چهارشنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت که پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات با حزب اسلامی صورت گرفته و هر دو جانب مذاکره کننده برای تأمین صلح در کشور اراده سیاسی دارند.

آقای اوچقون می‌گوید، مواردی که در گفتگوهای صلح مربوط به رئیس جمهور اشرف غنی می‌شود طی یک پروسیجر خاص به آن رسیدگی خواهد شد.

وی گفت:

" پیشرفت‌های خوب صورت گرفته است، مسئله رهایی زندانیان بود و یکی هم مسئله بازگشت مهاجرین منسوب به کمپ‌های حزب اسلامی بود در این رابطه رئیس جمهور تصمیم شان را گفتند که هر دو یک پروسیجر کاری می‌خواهد و این مشکل ما را رئیس صاحب جمهور حل کردند، یقیناً گفته می‌توانم که در روزهای نزدیک ما شاهد امضای توافقنامه بین حزب اسلامی و شورای عالی صلح در کابل خواهیم بود. حزب اسلامی ده مورد را متعهد شده که هرگاه به تعهدات‌اش عمل بکند گراف جنگ و کشتار بسیار پائین خواهد آمد."

معاون شورای عالی صلح می‌گوید که سازمان های بین‌المللی از جمله یونما و اتحادیه اروپا به آنان وعده داده که پس از امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی برای حذف نام گلبدین حکمتیار رهبر این حزب از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدام خواهند کرد.

در عین حال محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی این شورا نیز از پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح با حزب اسلامی خرسند به نظر می‌رسد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان

آقای قاسمیار در صحبت با برخی از رسانه ها گفته که گفتگوهای صلح با حزب اسلامی در مرحله اخیر قرار دارد و انتظار می‌رود که توافقنامه صلح با این گروه نیز تا یک هفته یا ده روز دیگر به امضا برسد.

نزدیک به دو ماه می‌شود که هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وارد کابل شده و تا حال در چند مرحله با شورای عالی صلح و حکومت افغانستان مذاکراتِ را انجام داده‌است.

بیرون شدن نام اعضای کلیدی این حزب از لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد، رهایی زندانیان، انتقال مهاجرین کمپ شمشتو، برگزاری انتخابات شفاف و زمان بندی دقیق برای خروج نیروهای خارجی از خواسته‌های عمده حزب اسلامی و موارد اختلافی گفته شده‌است.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که پیوستن حزب اسلامی به پروسه صلح می‌تواند یک دستآورد خوب برای حکومت وحدت ملی باشد.

حاجی سید داود کارشناس مسایل سیاسی
حاجی سید داود کارشناس مسایل سیاسی

حاجی سید داود یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیوآزادی گفت:

" آمدن حزب اسلامی و آقای حکمتیار طبعاً تاثیر خود را دارد هم دولت یک دستآورد را برای خود در طول نزده یا بیست ماه که گذشته حساب می‌کند، اگر یک نفرهم سلاح را به زمین می‌ماند بالای جامعه تاثیرات اش را می‌داشته باشد اما مسئله اینکه جنگ خاتمه پیدا کند در افغانستان و بحران طالبان و دولت حل شود، بسیار وقت کار دارد و آمدن حزب اسلامی بالای آن بحث فکر نمی‌کنم کدام تاثیری بسیار عمده داشته باشد."

حاجی سید داود از حکومت می‌خواهد تا در قسمت رهایی زندانیان حزب اسلامی از زندان‌های کشور از دقت لازم کار گیرند تا این کار منجر به رهایی کسانی نشود که حقوق مردم عام را نقض کرده‌اند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG