لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

مینه‎پال: اظهارات اخیر سرتاج عزیز نمایانگر سیاست دوگانه پاکستان است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان سخنان اخیر سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان را که گویا با استفاده از فشار بر طالبان افغان احتمال برقراری صلح در افغانستان ناممکن خواهد بود، نشانهء از سیاست دوگانه آنکشور در برابر افغانستان می‌خواند.

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید که پاکستان به گونه کتبی به افغانستان، چین و امریکا وعده داده است، در برابر گروه هایکه وارد گفتگو نشوند اقدام نظامی می‌کند.

اما وی می‌گوید که اکنون پاکستان برخلاف تعهدات قبلی اش همچو اقدام را مناسب نمی‌داند.

آقای مینه پال روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که پاکستان باید موقف اش را روشن سازد که با تروریزم همکار است یا در برابر آن قرار دارد:

"پاکستان می‌خواهد که توجه جهان را به سوی دیگر معطوف بدارد و با اینگونه اظهارات خود را برائت بدهد اما به هیچ صورت این قسم نمی‌شود چون جهان دانست که لانه های تروریزم در کجا است و همکار ترویستان کی ها استند؟"

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در امور بین المللی گفته است که ظاهراً با استفاده از فشار بر طالبان افغان ممکن صلح در این کشور تأمین نگردد و تأکید کرده است که باید بخاطر برقراری صلح از راه های دیگر تلاش ها ادامه یابد.

رئیس جمهور اشرف غنی پس از حمله خونین اخیر در شهر کابل از پاکستان جداً خواست که به اساس تعهد اش عملیات بر ضد آنعده از مخالفان مسلح را آغاز کند که حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نمی‌شوند.

حمله خونین اخیر در شهر کابل
حمله خونین اخیر در شهر کابل

پاکستان در حالی اقدام نظامی در برابر طالبان را برای پروسه صلح افغانستان سودمند نمی‌داند که پیش از این طالبان گفتگو های رو در رو با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

در این میان یک عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که امیدوای به همکاری صادقانه پاکستان در پروسه صلح این کشور به مفهوم ضیاع وقت است.

آرین یون گفت که حکومت افغانستان باید در خصوص جنگ و صلح هرگز به همکاری پاکستان اتکا نکند:

"پاکستان همواره در قبال افغانستان سیاست دوگانه داشته است و آنکشور از یک سو می‌گوید که می‌خواهند در افغانستان آرامی باشد و اما در باطن سیاست را پیش می‌برند که نمی‌خواهند در افغانستان صلح و ثبات برقرار گردد."

اسحاق اتمر آگاه امور سیاسی نیز اظهارات اخیر سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در مورد طالبان را برای حکومت افغانستان و جامعه جهانی تکراری و فریبنده می‌خواند.

آقای اتمر می‌گوید که حکومت افغانستان باید در هماهنگی با مردم، منطقه و جهان را قانع بسازد که پاکستان از تروریزم حمایت می‌کند و باید بر ضد آنکشور اقدام مشترک صورت گیرد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG