لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

وزیری: اجازه نمیدهیم در خاک افغانستان تاسیسات نظامی ایجاد شود


مقام های وزارت دفاع افغانستان می گویند که کشور های همسایه مکلف اند که در مناطق سرحدی نورم های پذیرفته شده را بگونه جدی رعایت کنند.

مقام های امنیتی افغان در حالی این سخنان را ابراز می کنند که روزنامه " دان " پاکستان گزارش داده که هر چند راه تورخم بروی ترافیک باز است اما نظامیان پاکستانی در مرز میان دو کشور سیم های خاردار نصب کرده و روند ایجاد تاسیسات را دوباره آغاز کرده است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به این اقدام نظامیان پاکستانی، به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، اجازه نمیدهند که در نزدیکی امتداد خط دیورند تاسیسات نظامی ایجاد شود.

وی گفت:
"دروازه تورخم بدون قید و شرط باز شده و مردم رفت و آمد می کنند. نیروهای دفاعی و سرحدی ما به هیچ کسی اجازه نمی دهند که در خاک افغانستان تاسیسات یا مواضع ایجاد کنند."

هفته پیش نیروهای سرحدی افغان در نقطه صفری سرحد با پاکستان، مانع ایجاد تاسیسات نظامیان پاکستانی شده و این مسئله سبب بسته شدن دروازه تورخم برای چهار روز، بروی ترافیک شد.

تورخم تنها منطقه‌ای نیست که گزارش های مبنی بر ایجاد تاسیسات نظامیان پاکستانی در آن به نشر می رسد بلکه در سال های اخیر نیرو های سرحدی افغان از ایجاد تاسیسات نظامیان پاکستانی در ولسوالی گوشته ننگرهار، منطقه انگور اده پکتیکا و ولسوالی دندپتان پکتیا خبر داده اند.

این اقدام نظامیان پاکستانی همواره با واکنش نیرو های امنیتی نیز روبرو شده و در نتیجه به هر دو طرف تلفات جانی نیز وارد شده است.

با آنکه مقام های امنیتی افغان از تامین امنیت سرحدات کشور اطمینان می دهند اما نادر خان کتوازی نماینده مردم پکتیکا در ولسی جرگه می گوید که هم اکنون نظامیان پاکستانی در تلاش ایجاد تاسیسات در برخی مناطق سرحدی این ولایت اند:
"در منطقه برمل پکتیکا تاسیسات ایجاد کردند و دروازه جور کردند، در مناطق سرحدی پیشروی کرده اما تا هنوز تاسیسات پخته ایجاد نکرده اند. همچنان در ساحه خند و تروو تلاش دارند، تاسیسات جور کنند."

باشندگان ولایت های سرحدی افغانستان می گویند که نظامیان پاکستانی همواره از نا امنی ها و چالش ها در افغانستان سود برده و در مناطق سرحدی پیشروی کرده اند.

با این حال مقام های افغان در این مورد گفته اند که مشکلات سرحدی را با مقام های پاکستانی شریک کرده و امیدوار اند که مشکلات موجود از راه دیپلوماتیک حل شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG