لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

محمدخان: مسوده توافقنامه صلح با حزب اسلامی امضا می‌شود


محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه
محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه

محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه می‌گوید که مسوده ابتدایی موافقتنامه صلح میان هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و شورای عالی صلح در خانه پیر سید احمد گیلانی رییس شورای عالی صلح در حال امضا شدن است.

معاون اول ریاست اجرائیه در یک نشست خبری پس از چاشت روز چهارشنبه گفت که این مسوده پس از ملاحظات اقای حکمتیار و سران حکومت در مرحله نهایی قرار خواهد گرفت.

وی گفت:
"تا جایکه من در جریان استم مسوده موافقتنامه امروز بین هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی و مسئولین شورای عالی صلح در خانه پیر سید احمد گیلانی در حالت امضا شدن است."

نزدیک به دو ماه می‌شود که گفتگوهای صلح میان هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی و حکومت افغانستان جریان دارد و اخیراً حکومت افغانستان گفت که توافقنامه صلح میان دو طرف نهایی شده‌است.

هنوز روشن نشده که سند نهایی چه زمانی از سوی رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار به امضا می‌رسد اما معاون اول ریاست اجرائیه می‌گوید که این مسوده پس از غور و بررسی هر دو طرف به زودی امضا خواهد شد.

بیرون شدن نام اعضای کلیدی این حزب از لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد، رفع تعزیرات، مصونیت قضایی، رهایی زندانیان، انتقال مهاجرین کمپ شمشتو، برگزاری انتخابات شفاف، زمان بندی دقیق برای خروج نیروهای خارجی و شریک ساختن قضایای آینده کشور با رهبر این حزب از خواسته‌های عمده حزب اسلامی بوده که محمد خان به آن اشاره دارد.

به گفته آقای محمد خان این خواسته ها پس از امضا شدن سند نهایی عملی خواهد شد.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که این مسوده از سوی پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح تا هنوز به امضا نرسیده است.

عطا الرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح و رئیس هیئت مذاکره کننده این شورا با هیئت حزب اسلامی به رادیو آزادی گفت که این مسوده صرفاً از جانب رئیس شورای عالی صلح به هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی جهت غور و بررسی تسلیم داده شده‌است.
وی گفت:
"تا هنوز هیچ کسی مسوده موافقتنامه صلح را امضا نکرده نه پیر صاحب و نه رئیس جمهور. این مسوده تنها رسماً از سوی پیر صاحب امروز به هیئت حزب اسلامی سپرده شد و پروگرام قسمی است که پس از بررسی آقای حکمتیار و سران حکومت امضا خواهد شد."

مسوده موافقتنامه صلح میان هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی و شورای عالی صلح سه فصل و ۲۶ ماده دارد.

معاون اول ریاست اجرائیه می‌گوید که پیوستن حزب اسلامی با حکومت می‌تواند عملاً بر جبهات جنگ تاثیر داشته باشد.

اما بشیر بیژن یکی از آگاهان سیاسی افغان بدین باور است که آمدن آقای حکمتیار هیچ دردی را دوا نمی کند و آتش جنگ در کشور همچنان شعله ور خواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG