لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

بیدار: رهایی زندانیان نباید بر اساس فیصله اداری و سیاسی صورت گیرد


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، دوسیه هر زندانی باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و رهایی شان بر اساس عدالت و قانون صورت بگیرد.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان مخالف معافیت مجموعی زندانیان و هر نوع فیصله اداری و سیاسی در این خصوص اند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"ما مخالف هر نوع رهایی زندانیان هستیم که بر مبنای فیصله‌های اداری و سیاسی صورت می‌گیرد،هم گرفتاری افراد باید مبنای قانون داشته باشد، همانگونه نگهداری و بالاخره رهایی این افراد اگر صورت می‌گیرد باید بر مبنای عدالت باشد و دوسیه هر فرد زندانی مورد بررسی جداگانه قرار گیرد."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرند که اسوشیتید پریس گزارش داد که بر اساس توافقنامه، حکومت افغانستان تمامی زندانیان مربوط به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را از بند رها خواهد ساخت.

بیرون شدن نام اعضای کلیدی حزب اسلامی از لست سیاه شورای امنیت ملل متحد، رفع تعزیرات، رهایی زندانیان و انتقال مهاجرین کمپ شمشتو از پشاور از خواسته‌های عمده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در جریان مذاکرات دو ماه گذشته بوده‌است.

در همین حال هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی می‌گوید، نزدیک به دو هزار از اعضا و متحدین این حزب در حال حاضر نزد حکومت افغانستان در حبس بسر می‌برند، اما آنان روی تفکیک و رهایی زندانیان سیاسی مربوط به این حزب تأکید می‌کنند.

محمد امین کریم نماینده این هیئت به رادیو آزادی گفت، ممکن حدود ده درصد از این زندانیان سیاسی نباشند و در مورد بقیه توافق شده که دو تا سه ماه پس از امضای توافقنامه، از قید رها گردند.

وی گفت:

"بخاطر مشکلات در نظام قضایی افغانستان و برخی مشکلات که در نزد ما است توافق شده تا برای بر آورده شدن این مطلب وقت کافی گذاشته شود تا مسایل جنایی و حق العبدی جدا ساخته شود و تفکیک شود کسانی که رها می‌شوند متحدین حزب اسلامی خواهند بود، به همین دلیل توافق شد تا برای آن دو تا سه ماه وقت گذاشته شود که تا آن زمان همه زندانیان سیاسی این حزب آزاد خواهند شد."

شورای عالی صلح افغانستان گفته بود که متن توافقنامه نهایی شده و به روز سه شنبه به رهبران دو طرف فرستاده خواهد شد، اما بر مبنای معلومات ریاست جمهوری و هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی این متن تا کنون به دسترس رئیس جمهور اشرف غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی قرار نگرفته است.

در این میان ریاست جمهوری افغانستان شریک ساختن جزئیات در مورد چگونگی رهایی زندانیان مربوط به حزب اسلامی را قبل از وقت خوانده می‌گوید که پس از امضای توافقنامه جزئیات در مورد تعداد و مشخصات این زندانیان با مردم شریک ساخته می‌شود.

شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد به رادیو آزادی

شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

گفت:

"یکی از خواسته های حزب اسلامی این موضوع "رهایی زندانیان" است، در مورد تعداد و این که این افراد"زندانیان" در چه رده های از مسئولیت اند، این همه پس از آنکه توافقنامه نهایی شد با مردم شریک ساخته خواهد شد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در گذشته هنگام رهایی مجموعی شماری از زندانیان، میان زندانیان جنایی و سیاسی تفکیک صورت نگرفته و این کمیسیون نگرانی‌اش را در مورد چگونگی تأمین عدالت در این خصوص، قبل از این با حکومت در میان گذاشته است.

سخنگوی این کمیسیون تأمین عدالت برای مشروعیت نظام را مهم خوانده تأکید می‌کند که رهایی زندانیان باید بر مبنای قانون باشد و نباید به رهایی جمعی زندانیان اقدام شود.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG