لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

شورای عالی صلح: روی مسایل مهم با حزب اسلامی توافق شده‌است


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که گفتگوهای صلح میان این شورا و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به روز یکشنبه نهایی خواهد شد.

عطاالرحمان سلیم معاون این شورا به روز جمعه به رادیو آزادی گفت که از نگاه محتوا روی نقاط مهم و اساسی با حزب اسلامی به توافق رسیده‌اند.

به گفته وی، بن بست که اخیرا‌ً در گفتگوهای صلح با حزب اسلامی بوجود آمده بود شکسته و امید دارند که روی موارد محدود باقی مانده نیز به توافق نهایی برسند.

وی افزود:

"خوشبختانه بازهم تاکید می‌کنم، روی نقاط که از نگاه محتوا بسیار مهم بود تقریباً روی همه اش در نشست های اخیر به توافق رسیدیم، نقاط بسیار محدود باقی مانده. روز یکشنبه موقف گیری‌ها نهایی می‌شود و طرفین موقف‌های اخیر خود را اعلام خواهند کرد."

نزدیک به دو ماه می‌شود که گفتگوهای صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در کابل جریان دارد.

پس از آغاز این گفتگوها هر دو طرف روی یک تفاهمنامه ۲۵ ماده‌ای تهیه شده، رایزنی کردند.

بیرون شدن نام اعضای کلیدی این حزب از لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد، رهایی زندانیان، انتقال مهاجرین کمپ شمشتو، برگزاری انتخابات شفاف و زمان بندی دقیق برای خروج نیروهای خارجی از خواسته‌های عمده حزب اسلامی بوده‌است.

هر چند معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید از نهایی شدن گفتگوها خبر می‌دهد اما وی در مورد زمان دقیق امضای سند موافقتنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی سخن نمی‌زند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز در مورد امضای سند نهایی میان دو طرف نیز چیزی نمی‌گوید، اما می‌افزاید که مذاکرات صلح کار یک روز و یا یک هفته نیست.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور به روز جمعه گفت که خواست‌های عمده حزب اسلامی تحت بررسی رئیس جمهور غنی قرار دارد و در صورتیکه مغایر با قانون نباشد به آن پاسخ مثبت داده خواهد شد.

خواست‌های عمده حزب اسلامی تحت بررسی رئیس جمهور غنی قرار دارد
خواست‌های عمده حزب اسلامی تحت بررسی رئیس جمهور غنی قرار دارد

وی افزود:

"شما خبر دارید که رئیس جمهور در سفر لندن استند، خواست‌های حکمتیار صاحب که به رئیس جمهور رسیده بررسی می‌شود، اگر مطابق قانون باشد و مخالف موازین بین‌المللی و بشری نباشد مورد قبول قرار می‌گیرد."

خواستیم در این مورد نظرهیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

اما پیش از این کریم امین یک عضو هیئت مذاکره کننده به رادیو آزادی گفته است که ممکن برخی حلقات مانع امضای توافقنامه صلح با حکومت شوند.

با این همه شماری از آگاهان سیاسی تاکید می‌ورزند که گفتگوهای صلح میان حکومت و حزب اسلامیدر هالۀ ابهام به پیش می‌رود.

سید داوود یکی از این آگاهان می‌گوید که خواسته‌های حزب اسلامی و آنچه حکومت به آن پاسخ داده باید برای مردم روشن شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG