لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

دور پنجم نشست چهار جانبه در اسلام آباد آغاز شد


دور پنجم نشست چهار جانبه پیرامون صلح افغانستان امروز به میزبانی اسلام آباد آغاز شد.

در این نشست حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد، اعزاز احمد چودری معاون وزیر خارجه پاکستان، رچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان و دینگ ژیون نماینده خاص چین برای افغانستان و پاکستان شرکت کرده اند.

پیش از این نیز نماینده‌های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا چهار بار در همین مورد با هم دیده‌اند.

بر اساس گزارش خبرنگار رادیو مشال / رادیو آزادی قبل از آغاز دور پنجم نشست چهار جانبه، حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد با دیوید هیل سفیر امریکا در پاکستان و ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز ملاقات کرده‌است.

با آنکه جزییات بیشتر در مورد این ملاقات ارائه نشده‌است اما گفته می‌شود که برخی مسایل مهم که در آن بررسی تعهدات نشست‌های قبلی چهار جانبه شامل است، مورد بحث قرار گرفته است.

این در حالیست که حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفت، در دور پنجم نشست چهار جانبه افغانستان خواهان کدام تعهد جدید از پاکستان نیست بلکه روی اجرایی شدن تعهدات که در نشست های قبلی صورت گرفته بحث خواهد کرد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد

وی گفت:

"در نقشه راه توافق صورت گرفته‌است که اگر طالبان حاضر به مذاکرات شوند چه و اگر نشود چه. حکومت افغانستان خواهان کدام حرف نو و یا تعهد جدید از پاکستان و یا کشور های سهیم در این نشست نیست بلکه خواهان اجرایی شدن تعهدات که قبلاً تعهد شده، می‌باشد."

پاکستان در دور چهار نشست چهار جانبه که در کابل برگزار شده بود تعهد کرد که در دور پنجم این نشست طالبان افغان را حاضر به مذاکرات با حکومت افغانستان خواهد کرد، اما این تعهد تا کنون عملی نشده‌است.

وزارت خارجه پاکستان پنجشنبه گذشته از راه اندازی دور پنجم نشست چهار جانبه خبر داد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در نشست خبری هفته وار خود گفت، در دور پنجم نشست چهار جانبه مشکلات فرا روی مذاکرات صلح افغانستان بررسی خواهد شد.

به گفته نفیس زکریا، مذاکرات با طالبان ساده نبوده و نقش چهار کشور سهیم در این نشست زمینه سازی برای ازسرگیری مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان افغان است.

پاکستان گفته که با راه اندازی دور پنجم این نشست می‌خواهد همکاری‌اش را در روند صلح افغانستان ادامه دهد.

اما برخی از کارشناسان پاکستانی از برگزاری نشست چهار جانبه در اسلام آباد خوشبین به نظر نمی‌رسند.

رستم شاه مومند سفیر سابق پاکستان در کابل و یکتن از کارشناسان مسایل سیاسی این کشور به رادیو آزادی گفت، افغانستان از یکسو عملیات نظامی علیه طالبان را شدت بخشیده و از سوی دیگر در نشست چهار جانبه اشتراک کرده‌است.

وی در ادامه افزود: بهتر است افغانستان در این نشست خواهان اقدامات نظامی علیه طالبان نشود.

رستم شاه مومند
رستم شاه مومند

وی گفت:

"خواست افغانستان برای اقدامات نظامی علیه طالبان درست نیست زیرا اگر پاکستان اقدام نظامی کند طالبان و خانواده‌های شان به افغانستان می‌روند و در نتیجه نفوذ که پاکستان بالای این گروه دارد خاتمه می‌یابد. اکنون پاکستان می‌تواند از طریق گفتگوها با این گروه در تماس باشد اما با اقدام نظامی همه چیز از دست پاکستان بیرون خواهد شد."

مقامات افغان ادعا می‌کنند که پاکستان نقش خود را در زمینه تأمین صلح در افغانستان صادقانه ایفاء نکرده‌است.

ادعای که مقامات پاکستانی همواره رد کرده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان هفته پیش در سخنرانی‌اش در انستیتوت تحقیقاتی خدمات متحدۀ سلطنتی بریتانیا "روسی" در لندن گفت: جانب پاکستان بر ضد گروه‌های شورشی مستقر در قلمرو آن کشور همکاری نکرده‌است.

فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG