لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

زاخیلوال: در نشست چهار جانبه در مورد تعهدات قبلی صحبت میکنیم


حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

قرار است سفیر افغانستان در اسلام آباد در دور پنجم نشست چهار جانبه اشتراک کند.

حضرت عمر زاخیلوال در صحبت با رادیو آزادی با تائید این خبر گفت، حکومت افغانستان پذیرفت که در دور پنجم نشست چهار جانبه که قرار است فردا به میزبانی اسلام آباد برگزار می‌شود، اشتراک کند.

پیش از این ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته بود تا زمانیکه پاکستان به تعهداتی که در نشست‌های قبلی انجام داده، عمل نکند، شرکت در مذاکرات صلح ضیاع وقت است.

آقای زاخیلوال در پاسخ به اینکه گروه هماهنگ کننده چهار جانبه فردا روی کدام مسایل بحث خواهند کرد گفت: از اینکه طالبان به وضاحت راه جنگ را انتخاب کرده‌اند، در نشست فردا روی اقدامات بعدی تمرکز می‌شود.

وی گفت:

"ما ( حکومت) پذیرفته که در دور پنجم نشست چهار جانبه اشتراک کند و من این نشست را پیش خواهم بُرد. بحث فردا روی اقدامات بعدی متمرکز خواهد بود. طالبان اکنون به وضاحت راه جنگ را انتخاب کرده و عملیات بهاری شانرا آغاز کرده‌اند که موفق هم نبوده و بحث فردا روی اقدامات بعدی خواهد بود."

گروه هماهنگ کنندۀ چهار جانبه به اشتراک افغانستان، پاکستان، چین و امریکا تاکنون چهار نشست در کابل و اسلام آباد دایر کرده‌است، به گفته حکومت افغانستان در دور چهارم این نشست، پاکستان تعهد کرد تا طالبان را تا اوایل ماه مارچ به میز مذاکره بیاورد.

تعهدی که تا کنون عملی نشده‌است.

حضرت عمر زاخلیوال سفیر افغانستان در اسلام آباد می‌گوید: افغانستان در نشست فردا خواهان کدام تعهد جدید از پاکستان نیست.

وی در ادامه افزود:

"در نقشه راه توافق صورت گرفته است که اگر طالبان حاضر به مذاکرات شوند چه و اگر نشود چه. حکومت افغانستان خواهان کدام حرف نو و یا تعهد جدید از پاکستان و یا کشور های سهیم در این نشست نیست بلکه خواهان اجرایی شدن تعهدات که قبلاً شده، می‌باشد."

پس از حمله خونین ماه گذشته در برابر ریاست محافظت رجال برجسته در شهر کابل، موقف حکومت افغانستان در برابر پاکستان تغییر کرد.

رئیس جمهور افغانستان در آن زمان گفت: دیگر انتظار ندارد که پاکستان، طالبان افغان را به میز مذاکرات بکشاند بلکه باید علیه گروه های که در قلمرو آن کشور علیه افغانستان فعالیت می‌کنند، اقدام نظامی کند.

با وجود این همه، سوال اینجاست که از سرگیری دوباره نشست های چهار جانبه از سوی پاکستان چه پیامی می‌تواند داشته باشد.

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که پاکستان در حال منزوی شدن نزد جامعه جهانی است از همین رو تلاش دارد تا دوباره اعتماد‌ اش را کسب کند.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در پاکستان و یکی از آگاهان سیاسی به رادیو آزادی گفت که پاکستان بار دیگر بازی جدید را به راه انداخته اما حکومت افغانستان باید فریب نخورد.

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی
احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی

وی گفت:

پاکستان یک بازی جدید را آغاز کرده که نشان دهد مذاکرات را از سر می‌گیرد. این همه فریب است و افغانستان نباید فریب پاکستان را بخورد.

مقامات افغان بارها ادعا کرده‌اند که اسلام آباد در چهارده سال گذشته در گفتگوهای صلح با افغانستان صادق نبوده‌است.

اخیراً سران حکومت افغانستان اعلام کردند که دیگر توقع همکاری پاکستان در پروسه صلح را ندارند و حتی علیه این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهند کرد.

پاکستان چندی پیش پذیرفت که رهبران طالبان افغان همراه با خانواده‌های شان در خاک این کشور بود و باش داشته و از خدمات صحی مستفید می‌شوند.

XS
SM
MD
LG