لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

از گفتگوهای حکومت افغانستان با حزب اسلامی در بروکسل استقبال شد


وزیر خارجۀ افغانستان گفت، وزیران خارجۀ ناتو و شرکای بین المللی شان در بروکسل از گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال کرده اند.

صلاح الدین ربانی این را در پاسخ به یک پرسش گفت.

صلاح الدین ربانی که در پایان نشست دو روزۀ وزیران خارجه در نشست خبری در مقر ناتو در بروکسل روز جمعه با خبرنگاران صحبت می کرد گفت که جامعۀ جهانی از گفتگو های صلح به رهبری و مالکیت افغان هااستقبال می کند.

وی گفت:

" تا آن جایی که به گفتگوهای صلح اخیر با حزب اسلامی ارتباط می گیرد، آنان ازین رونداستقبال کرده اند. امیدواریم که این گفتگوها دیگر گروه های مخالف مسلح را نیز به مصالحه بکشاند. می دانیم که این زمانگیر است، ولی حکومت افغانستان به تلاش های صلح متعهد است چون مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و تنها از طریق سیاسی باید حل شود."

در مورد بیرون شدن نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و امریکا اما چیزی گفته نشده است.

پیش ازین اظهارات آقای ربانی،ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو هم در نشست خبری روی یافتن راه حل سیاسی برای مشکل افغانستان تاکید کرد.

او همچنین گفت که پاکستان درین زمینه نقش کلیدی میتواند بازی کند.

اما در مورد امنیت افغانستان،روی سه نکتۀ اساسی توافق شد.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

ستولتنبرگ گفت:

" وزیران موافقت کردند که مأموریت حمایت قاطع را فراتر از ۲۰۱۶ حفظ کنند. همچنان موضوع حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان بررسی شد، ما از تعهد بسیاری از کشورهای ناتو شرکای ما در نشست امروز استقبال می کنیم و متقینم که در نشست وارسا این تعهد خود را در مورد ادامه حمایت مالی از نیروهای افغان باز تاکید کنیم."

نشست سران ناتو در وارسا تا کمتر از دو ماه دیگر برگزار میشود که در آن محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز اشتراک خواهد کرد.

ناتو تعهدات خود را در مورد افغانستان اعلان کرد، حکومت افغانستان در مقابل چه کرده است؟

آقای ربانی از تعهد حکومت افغانستان در مورد اصلاحات سخن گفت. او افزود که به ناتوو جامعه جهانی مشخصا درموردتعهد حکومت در خصوص مبارزه با فساد اداری ،حکومتداری خوب، اصلاحات انتخاباتی، مساله مساوات جنسیتی، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان اطمینان داده است.

ستولتنبرگ گفت افغانستان هنوز هم با چالش های جدی امنیتی روبروست ولی ناتو در کنار نیروهای امنیتی این کشور خواهد ایستاد تا افغانستان دوباره به مکان امن برای تروریستان مبدل نشود.

XS
SM
MD
LG