لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

مشرانو جرگه: از پیوستن حزب اسلامی با دولت افغانستان استقبال می‌کنیم


هیئت اداری مشرانو جرگه با اشاره به گفتگوهای صلح افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید از تلاش های صلح جویانه و پیوستن گروه های مخالف مسلح با دولت افغانستان استقبال می‌کند.

فرهاد سخی معاون اول مشرانو جرگه که روز یکشنبه نشست عمومی این جرگه را رهبری می‌کرد، تأکید کرد که پیوستن گلبدین حکمتیار با پروسه صلح می‌تواند روی اوضاع افغانستان تأثیر گذار باشد:

"موافقتنامهء که میان دولت افغانستان و حزب اسلامی صورت گرفته باید مطابق به قانون اساسی به آن احترام گذاشته شود و پیوستن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مورد استقبال ما قرار دارد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته تا در برابر مخالفان مسلح که با دولت افغانستان وارد گفتگو می‌شوند بر بنیاد قانون برخورد شود.
کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته تا در برابر مخالفان مسلح که با دولت افغانستان وارد گفتگو می‌شوند بر بنیاد قانون برخورد شود.

این گفته ها در حالی مطرح می‌گردد که یک روز پیش از این، کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلامیه یی را نشر کرد که در آن از دولت افغانستان خواسته شده تا در برابر مخالفان مسلح که در جنایات و نقض حقوق بشری دست داشته اند و با دولت افغانستان وارد گفتگو می‌شوند بر بنیاد قانون برخورد شود.

در این اعلامیه هرچند از گروه مشخصی نام برده نشده است اما در آن خواسته شده تا مخالفان مسلح که به روند صلح می‌‌پیوندند با پذیرفتن واقعیت‌های گذشته، مسئولیت اعمال شان را ‌بپذیرند و با مسئولیت تمام در برابر قربانیان رویدادهای که این افراد یا گروه ها مسئول آن بوده اند، پاسخگو باشند.

اما پخش این اعلامیه واکنش هایی را در مشرانو جرگه افغانستان برانگیخته است.

زلمی زابلی یکی از اعضای این جرگه در این باره می‌گوید:

"ما به کمیسیون حقوق بشر خطاب می‌کنیم که تنها نام گلبدین حکمتیار را نگیرد افراد زیادی در نظام فعلی هستند که هم در جنجال های کابل، جنگ های زمان مجاهدین، تنش های قومی در جنایت های جنگی و کشتار مردم دخیل بوده اند. متأسفانه یک بار این کمیسیون زیر نام عدالت انتقالی صدایش را بلند می‌کند؛ اما دوباره این صدا در این کمیسیون خاموش شده است."

دادن مصئونیت قضایی، گزینش اعضای حزب اسلامی در پُست های دولتی، نظر خواهی از گلبدین حکمتیار در مسایل ملی و حذف نام رهبر و اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل فشرده تعهدات دولت افغانستان با این حزب است.

حکومت افغانستان در روزهای اخیر اعلام کرده که پیش ‌نویس توافقنامه صلح میان مقام های این کشور و حزب اسلامی نهایی شده و با امضای این توافقنامه این حزب به رهبری گلبدین حکمتیار با دولت افغانستان یکجا خواهد شد.

با وجود واکنش ها از سوی مشرانو جرگه در برابر اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، بار دیگر این کمیسیون به موضع اش در پیوند به گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار تأکید می‌ورزد.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی در این باره می‌گوید:

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به موضع اش در پیوند به گفتگوهای صلح با حزب اسلامی تأکید می‌ورزد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به موضع اش در پیوند به گفتگوهای صلح با حزب اسلامی تأکید می‌ورزد.

"عدالت نباید قربان صلح پروری شود و در هر گفتگوی صلح مبنای عدالت پروری برای ما مهم است. حقوق کسانیکه دادخواهی می‌کنند باید محفوظ بماند."

تا روز های بعد روشن خواهد شد که آیا دولت افغانستان به توافق نهایی صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار دست خواهد یافت و یا نه؟

اما گلالی اکبری یکی از اعضای مشرانو جرگه این تلاش‌ها را تشویق برای دیگر گروه های مخالف مسلح دولت و پایان تشنج و دسیسه های بیرونی در برابر افغانستان می‌داند و به توافق میان طرف ها تأکید می‌ورزد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG