لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

خلیل زاد: افراد دخیل در خرابی کابل باید از مردم معذرت بخواهند


قصر دارالامان کابل که در جریان جنگ های داخلی میان تنظیم های مختلف به ویرانه مبدل شد
قصر دارالامان کابل که در جریان جنگ های داخلی میان تنظیم های مختلف به ویرانه مبدل شد

خبر پیوستن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با حکومت افغانستان در این روزها به فضای سیاسی این‌کشور رنگ دیگر داده‌است.

نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان و عراق، از حکمتیار و دیگر کسانیکه به گفته وی در ویرانی کابل دست داشتند خواست که از ملت افغانستان معذرت بخواهند.

زلمی خلیل زاد به روز جمعه در حاشیه جشن فراغت شماری از محصلان پوهنتون امریکایی در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت که اشتباهات که آنها انجام داده‌اند ثبت تاریخ است بناءً نباید از خواستن معذرت هراس و یا شرم داشته باشند.

کسانیکه در ویرانی کابل دست داشتند باید از ملت افغانستان معذرت بخواهند.
کسانیکه در ویرانی کابل دست داشتند باید از ملت افغانستان معذرت بخواهند.

وی گفت:

" کسی‌که مخالف ارزش‌های افغانستان نو بود و در مقابل آن می‌جنگید، امروز حاضر است که این ارزش‌ها را قبول کند به نظر من از نگاه پرنسیب یک موضوع مثبت است. اما گپ پنهان نیست که اشتباه کردند چون تاریخ و کتاب‌ها پر است. من آقای حکمتیار و دیگر کسانیکه در خرابی کابل دست داشتند تشویق می‌کنم که از مردم افغانستان پوزش بخواهند."

آقای خلیل زاد گفت، اینکه گلبدین حکمتیار می‌خواهد با حکومت افغانستان یکجا شود یک گام خوب است، اما حکومت افغانستان و دوستانش باید متوجه باشند که این تغییر حقیقی است و بازی در عقب آن جریان ندارد.

این در حالیست که مسوده موافقتنامه صلح میان هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و شورای عالی صلح اخیراً نهایی شده است.

به گفته مقام‌های افغان یک نسخه این این مسوده به رئیس جمهور اشرف غنی و یک نسخه دیگر آن به گلبدین حکمتیار فرستاده شده‌است.

تا هنوز روشن نیست که سند نهایی چه زمانی از سوی رئیس جمهور غنی و حکمتیار به امضا می‌رسد.

در این میان شماری از فعالان جامعه مدنی افغانستان می‌گویند اگر حکومت واقعاً ممثل اراده مردم است باید یک هیئت حقیقت یاب را تعیین کند تا روشن شود که چه کسانی در جنایات گذشته افغانستان دخیل بودند.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع نهاد‌های جامعه مدنی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین میگوید:

عزیز رفیعی رئیس مجتمع نهاد‌های جامعه مدنی افغانستان
عزیز رفیعی رئیس مجتمع نهاد‌های جامعه مدنی افغانستان

" من فکر می‌کنم این یک بحث بسیار بزرگ حقوقی و جزایی است و دولت افغانستان مکلف است در این راستا هیئت‌های حقیقت یاب نسبت به این قضیه تعیین بکند و سنجیده شود که چه کسانی در مسایل گذشته در افغانستان دخیل بودند تا بتواند یک بحث کلان جزایی را در کشور حل بکند."

بحث معذرت خواهی از مردم افغانستان بخاطر اشتباهات که از سوی برخی‌ها در این‌کشور صورت گرفته در حالی مطرح می‌شود که جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور اشرف غنی زمانیکه به عنوان معاون انتخاب شد با نشر اعلامیه از کار های که در گذشته انجام داده بود، معذرت خواست.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع نهاد‌های جامعه مدنی افغانستان همچنان می‌گوید تا زمانیکه به عدالت در کشور رسیدگی نشود و بحث کسانیکه در جنایات گذشته در کشور دست داشتند از سوی حکومت به گونه جدی پیگری نشود مردم نمی‌تواند بالای این نظام باور کند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG