لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

قتل ملا منصور گروه طالبان را در خطر فروپاشی قرار داده است


چهره‌های ارشد گروه طالبان امروز باهم ملاقات کردند تا بر سر گزینش جانشین ملا اختر منصور به توافق برسند.

ملاقات آنها وارد دومین روزش شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع گروه طالبان نوشته است که هدف این ملاقات بحث روی گزینش جانشین ملا اختر منصور، رهبر طالبان است.

با آنکه منابع ارشد طالبان در صحبت با خبرگزاری فرانسه مرگ منصور را تائید کرده اند، طالبان تا حالا به گونه رسمی در مورد سرنوشت او چیزی نگفته اند.

اما اعضای ارشد طالبان تائید کرده‌اند که شورای رهبری این گروه به هدف گزینش جانشین ملا منصور نشست های را برگزار کرده تا از انشعاب فرقه یی درین جنبش در حال فروپاشی جلوگیری شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان در ولایت ننگرهار نوشته است: "رهبری این گروه بسیار محتاط است، زیرا یک گام نادرست می‌تواند این گروه را مانند مجاهدین سابق به چند دسته تقسیم کند."

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از تائید شدن خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان،در سال گذشته اختلافات جدی در میان طالبان بوجود آمد.

رویترز به نقل از یک عضو ارشد شورای رهبری طالبان که نامش ذکر نشده گفته است، به نظر می رسد که بحث‌ها در مورد سراج الدین حقانی، معاون منصور و ملا محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر صورت می‌گیرد تا یکی از آنها به عنوان رهبر آیندۀ طالبان برگزیده شود.

به گفته این عضو شورای رهبری طالبان که مرکزش در شهر کویتۀ پاکستان است، حقانی، رهبر یک شبکۀ وابسته به طالبان که بخاطر یک رشته حملات انتحاری در کابل مقصر دانسته شده، از حمایت پاکستان برخوردار است.

رویترز در ادامه به نقل ازین فرد می‌نویسد که ملا یعقوب حمایت اعضای گروه طالبان افغان را با خود دارد.

به گزارش رویترز، این عضو شورای رهبری طالبان افزوده است: "ما یک عضو خانوادۀ عمر را ترجیح می دهیم تا به همۀ مشکلات داخلی پایان داده شود."

بر اساس گزارش‌ها، بحث هایی در بارۀ گزینش ملا عبدالقیوم ذاکر، زندانی سابق گوانتانامو و یا ملا شیرین به عنوان رهبر جدید طالبان نیز وجود دارد.

تا حالا در مورد اینکه در نشست‌های شورای رهبری طالبان چه فیصله صورت گرفته، به گونۀ رسمی چیزی گفته نشده‌است.

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به روز دوشنبه تائید کرد که ملا اختر محمد منصور در حمله یک طیاره بی پیلوت امریکایی کشته شده است.وی گفت:

"این تائید شده که او مرده است و وی به عنوان رهبر طالبان به طور قابل ملاحظه نیروهای امریکایی را در داخل افغانستان هدف قرار می‌داد."

منصور اوایل روز شنبه در نزدیکی شهرک احمد وال ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که موتر حامل رهبر طالبان هدف راکت‌های یک طیاره بی پیلوت امریکایی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها، منصور پیش از کشته شدن درین حمله از ایران وارد خاک پاکستان شده بود.

اما به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران این را رد کرده که گویا ملا منصور پیش ازین حمله در ایران بوده‌است.

او افزوده است که ایران از هر اقدام مثبت که منجر به صلح و ثبات در افغانستان شود، استقبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG