لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

تونر: ملا هبت‌الله در لیست سیاه تروریستان شامل نیست


مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجه امریکا می‎گوید، اسم رهبر جدید طالبان در لیست سیاه تروریستان شامل نیست و او می‎تواند از فرصت استفاده کرده و با پروسه صلح یکجا شود.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا امیدوار است که هبت‎الله آخندزاده رهبر جدید گروه طالبان گفتگوهای صلح را با حکومت افغانستان آغاز کند.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید، رهبر جدید طالبان باید از همین اکنون راه صلح را انتخاب کند.

ملا هبت‌الله در لیست سیاه تروریستان شامل نیست.
ملا هبت‌الله در لیست سیاه تروریستان شامل نیست.

آقای تونر می‌افزاید:

"امیدواریم که او (هبت‌الله) از این فرصت استفاده کند. او در برابر خود یک فرصت دارد که صلح را انتخاب کرده و راه مذاکرات را در پیش گیرد. امیدواریم که این انتخاب را اکنون بکند."

از سوی دیگر برخی در افغانستان بدین باور اند، ملا اختر محمد منصور که تابستان سال پیش جانشین ملا عمر رهبر طالبان تعیین شد با استفاده از نفوذ اش در بین طالبان می‌توانست اعضای این گروه را به میز مذاکرات بیاورد.

وحید مژده یک‌تن از تحلیلگران و کارمند سابق وزارت خارجه در رژیم طالبان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

برای ملا هبت‌الله دشوار است تا همۀ طالبان را قانع بسازد.
برای ملا هبت‌الله دشوار است تا همۀ طالبان را قانع بسازد.

"فکر می‌کنم زمانیکه ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان بود برای صلح فرصت خوبی بود که متأسفانه از آن استفاده نشد. او شخصی قوی بود و زمانیکه تصمیم می‌گرفت کسی در برابر آن حرف نداشت اما در مورد رهبر جدید طالبان باید گفت که برایش دشوار است تا همه را قانع بسازد."

ایالات متحده امریکا و افغانستان، ملا اختر محمد منصور را مانع عمده در راه صلح خوانده اند که سال گذشته پیشنهاد حکومت افغانستان را برای از سرگیری مذاکرات صلح رد کرد و در بهار امسال عملیات جنگی بنام عمری را اعلام نمود.

روزنامۀ لندن تایمز در شماره امروز خود نوشته‌است که پس از کشته شدن ملا منصور زمانیکه طالبان برای تعیین رهبری جدید خود جلسه دایر کردند، برخی از اعضای این گروه از بیم وقوع حمله طیاره بی‌پیلوت در آن اشتراک نکردند.

ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان روز شنبه در نتیجه حمله طیاره بی‌پیلوت امریکای در خاک پاکستان هدف قرار گرفت.

حکومت و اردوی پاکستان وقوع این حمله را نقض حاکمیت ملی پاکستان خوانده و آنرا محکوم کردند.

اما سوال اینجاست که اگر رهبر جدید طالبان نیز مانند ملا اختر محمد منصور مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را رد کند آیا امریکا او را نیز مورد حمله قرار خواهد داد؟

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این مورد می‌گوید، نمی‌تواند پیش بینی کند که بار دیگر کی قرار است بخاطر منافع امنیت ملی امریکا هدف حمله قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG