لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

مسلمیار: پاکستان ملا منصور را توسط امریکایی‌ها از بین برده‌است


مشرانو جرگه افغانستان از طالبان افغان می‌خواهد که بیش از این آله دست بیگانه‌ها قرار نگرفته و با پروسه صلح یکجا شوند.

هیئت اداری مشرانو جرگه پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان می‌گوید که پاکستان برای آنان جای مصئون نیست.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه خطاب به طالبان گفت که پاکستان بخاطر بدست آوردن منافع خود از کشتن طالبان منصرف نمی‌شود و بخاطر برطرف ساختن مشکلات فراه راه‌اش کشتن رهبران طالبان برایش یک موضوع عادی است.

آقای مسلمیار از طالبان خواست تا خواست‌های شان را بجای استفاد از میل تفنگ از راه فکر و تلاش‌های سیاسی مطرح کنند.

وی می‌گوید:

"من اینجا به حیث یک افغان بالای طالبان صدا میزنم که ای اجیر، نوکر، میکشید، بسته ات می‌کند و هم بنام ات پول می‌گیرد به لحاظ خدا بیا با ملت افغانستان بنشین و صلح کن."

آقای مسلمیار تأکید می‎کند که پاکستان ملا اختر محمد منصور را توسط امریکایی‎ها از بین برده و بعداً امریکایی‎ها را مورد انتقاد قرارداد که بر حریم این کشور تجاوز کرده‎است.

پاکستان ملا اختر محمد منصور را توسط امریکایی‎ها از بین برده است.
پاکستان ملا اختر محمد منصور را توسط امریکایی‎ها از بین برده است.

این اظهارات پس از آن مطرح می‎گردد که پاکستان سفیر امریکا در اسلام آباد را بخاطر حمله بالای موتر حامل ملا اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان در خاک آن کشور احضار کرد.

ملا اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان روز شنبه در حمله طیاره بی‎پیلوت امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد.

شماری از رسانه‌های پاکستانی و غربی گزارش داده‌اند که طالبان مسلح برای تعیین رهبر آینده‌ شان نشستی برگزار کرده و برای تعیین رهبری این گروه بحث روی گزینش پسر ملا محمد عمر، ملا یعقوب، ملا شیرین و سراج‎الدین حقانی جریان دارد.

در این حال برخی از سناتوران تأکید می‎کنند که امریکا و یا هر کشوری دیگری که حامی صلح در افغانستان است باید بالای پاکستان فشار وارد کند تا لانه‎های تروریستان را در آن کشور از بین ببرد.

آمنه افضلی با اشاره به برگزاری جلسات طالبان بخاطر تعیین جانشین بعدی ملا اختر محمد منصور به حیث رهبر شان از پاکستان انتقاد می‎کند که نباید اجازه برگزاری چنین جلسات را برای طالبان مسلح بدهد.

پاکستان چرا برای جلسات تعیین جاگزینی ملا منصور شرایط را مساعد می‌سازد.
پاکستان چرا برای جلسات تعیین جاگزینی ملا منصور شرایط را مساعد می‌سازد.

خانم افضلی می‌گوید:

"ما می‌ترسیم که جانشین ملا منصور بدتر از ملا منصور عمل بکند فلهذا چیزیکه مهم است باید پاکستان متقاعد ساخته شود، جلسات که این‌ها می‌گیرند تعیین جاگزینی همین فضا و شرایط را چرا پاکستان برایشان مساعد می‌سازد این چیزیست که دولت افغانستان باید جداً تقاضا بکند و برای آنها اجازه برگزاری چنین جلسات داده نشود."

پیش از این حکومت افغانستان نیز از پاکستان تقاضا کرده که در سیاست‌اش در مورد افغانستان تجدید نظر کرده و خواست این کشور را از طریق نشست‌های چهارجانبه تعقیب کند.

اما رئیس مشرانو جرگه می‌گوید مردم و حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید این را بدانند که پاکستان همواره در برابرافغان‌ها از فریب کار گرفته و حتی به تعهدات اش در نشست‌های چهارجانبه درباره صلح نیز عمل نکرده‌است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG