لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

وزیری: ایجاد مشکلات مرزی از سوی پاکستان قابل تحمل نیست


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، مشکلاتی که از سوی نیروهای پاکستانی در دو سوی خط دیورند ایجاد می‌شود قابل تحمل نبوده و برای حل آن تلاش‌ها جریان دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی تایید کرد که در برخی نقاط ولایات کنر و خوست تخطی از سوی نظامیان پاکستانی صورت گرفته است.

اما وی افزود که مقامات افغان تلاش دارند تا این مسئله را از راه مذاکرات با حکومت پاکستان حل کند.

وی گفت:

"وزارت دفاع و خارجه افغانستان در جلسات مراکز هماهنگی روی آن بحث می‌کند و کوشش می‌شود که این مشکلات از راه مذاکره و مفاهمه حل شود ما این را تائید می‌کنیم که مشکلات هم در کنر هم خوست وجود دارد اگر از طریق مذاکره حل نشد باز از طریق ریاست‌های اپراسیون قوای مسلح حل می‌شود، اگر این طرق هم نشد توسط مذاکرات دو جانبه و سه جانبه روی آن بحث می‌شود."

وزارت دفاع افغانستان از پاکستان خواست تا از ایجاد مشکلات در امتداد خط دیورند خودداری کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قوماندان امنیه کنر و بزرگان قومی در این ولایت گفته اند که نیروهای پاکستانی در ولسوالی‌های سرحدی سرکانو و مرور داخل خاک افغانستان شده‌اند.

جمال الدین سیار رئیس شورای ولایتی کنر نیز در صحبت با رادیو آزادی پیشروی نظامیان پاکستانی در خاک افغانستان را تایید کرد:

وی گفت:

"اینجا در برخی ساحات پوسته های نظامیان پاکستان ۵۰۰ متر و در جا های هم ۱۰۰۰ متر پیش آمده‌اند و در برخی ساحات در نقطه صفری قرار دارد. خبر تا مرکز به ریاست جمهوری و وزارت دفاع و سرحدات رسیده‌است اما تا کنون از سوی آنان عکس‌العملی نشان داده نشده است."

آقای سیار به نقل از مردم محل گفت که نیروهای پاکستانی در ولسوالی های سرکانو و مرور ولایت کنر پوسته‌های امنیتی ایجاد کرده و دست به قطع جنگلات می‌زنند.

این بار نخست نیست که از تجاوز نیروهای پاکستانی بر خاک افغانستان سخن زده می‌شود بلکه این عمل در گذشته نیز بار ها تکرار شده‌است.

به گفته مقامات افغان نیروهای پاکستانی پیش از این بارها بر ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار، ولسوالی دانگام کنر و برخی مناطق ولایت هلمند حملات راکتی انجام داده‌اند.

منطقه تورخم
منطقه تورخم

به تازه گی اردوی پاکستان دروازۀ سرحدی تورخم را برای چهار روز به روی افغان‌ها بست و پس از تلاش‌های حکومت افغانستان این دروازه باز شد و پاکستان تأسیسات نظامی انگور اده را به نیروهای افغان تسلیم داد.

با آنکه حکومت افغانستان می‌گوید که مشکلات مرزی با پاکستان را از راه دیپلوماتیک حل می‌کند، اما برخی از اعضای کمیسیون دفاعی ولسی جرگه می‌گویند که این موضوع از راه مذاکرات نه باید توسط نیروهای نظامی برطرف گردد.

خالد پشتون یک عضو این کمیسیون گفت:

"حکومت افغانستان در چوکات دیپلوماسی نمی‌تواند با آنان بحث کند چون پاکستان می‌گوید که شما خط را تعیین کنید ما کجا بریم. این مسایل باید به شکل مالی و توسط عساکر حل شود و آنان باید به عقب رانده شوند."

آقای پشتون می‌گوید، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان باید ساحاتی که احتمال پیشروی نیروهای پاکستانی در خاک افغانستان وجود دارد را مشخص نموده و به آنان جواب دندان شکن بدهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG