لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

اجباری ساختن ویزه برای افغانها و پلان پاکستان در عقب آن


به دنبال وضع اقدامات سختگیرانه از سوی پاکستان و اجباری ساختن ویزه برای عبور از خط دیورند برافغان ها، برخی اعضای ولسی جرگه و آگاهان بدین باور اند که پاکستان با این اقدام می‌خواهد افغانستان خط دیورند را به عنوان سرحد رسمی میان دو کشور بپذیرد.

آرین یون عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که با این اقدام روابط افغانستان و پاکستان بیشتر تیره می‌شود و می‌تواند سبب مشکلات بزرگ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور گردد.

وی افزود:

" آنان همیشه خواستند که بر حکومت افغانستان فشار بیاورند تا خط دیورند را به رسمیت بشناسد. خطی که میان افغانستان و پاکستان است سرحد رسمی ما نیست و هیچگاه آنرا نمی‌پذیریم و این مربوط خاک افغانستان است و زمانیکه اتباع افغان از تورخم پشاور و آن طرف می‌روند به خاک خود شان می‌روند و به هیچگونه ویزه نیاز ندارند."

سفارت پاکستان در کابل نزدیک به دو هفته پیش گفت بخاطر جلوگیری از عبور تروریستان پس از پایان ماه "می" سال جاری میلادی هیچ افغان بدون ویزه اجازه عبور از مرز تورخم را ندارد.

اما سلیمان لایق آگاه امور و وزیر پیشین سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان می‌گوید که این کار پاکستان یک اقدام خصمانه است.

وی می‌گوید که پاکستان هیچگاه نمی‌تواند خط دیورند را منحیث سرحد رسمی میان دو کشور بالای افغانستان تحمیل کند.

وی گفت:

" این یک اقدام خصمانه و غیر طبیعی پاکستان است اگر پاکستان بخواهد مسایل سرحدی خود را با افغانستان با ویزه طبق میل خود کنترول کند این خیال است و آنها هیچ وقت توفیق نخواهند یافت که این خط را در تورخم کنترول کنند."

معاهده دیورند در ۱۲ اکتوبر سال ۱۸۹۳ میلادی میان امیرعبدالرحمان خان و سِر هنری مورتمور دیورند به امضاء‌ رسید و خط دیورند را به عنوان مرز میان افغانستان و پاکستان تعیین کرد.

آرین یون نماینده مردم در ولسی جرگه می‌گوید این معاهده منسوخ شده چون به اساس قانونصد سال از آن گذشته است.

بحث به رسمیت شناختن خط دیورند پس از مدت ها در حالی مطرح می‌شود که پاکستان از اول ماه جون سال جاری برای هیچ افغان بدون ویزه اجازه عبور از بندر تورخم را نمی‌دهد.

اما شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که به منظور حل این معضل تلاش‌ها از مجرای دیپلوماتیک به گونه جدی جریان دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

آقای مستغنی گفت:

" دولت افغانستان برای حل مشکل ویزه پاکستان که افغان‌ها با این مشکل روبرو اند از مجرای دیپلوماتیک خویش اقدام می‌کند، سفیر افغانستان مقیم اسلام آباد با جدیت کامل در تلاش حل این معضل است."

این اقدام پاکستان با مخالفت شدید بسیاری از افغان‌ها روبرو شده و آنان از حکومت افغانستان خواسته اند که این معضل را از طریق دیپلوماتیک هر چه زودتر حل کند.

هاشم، احمد اقبال و فواد اکبری سه تن از این افغانها روز دوشنبه به رادیو آزادی گفتند که این مشکل می‌تواند سبب قطع روابط میان باشنده‌های دو طرف خط دیورند شود.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG