لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

دستور ویزه گرفتن افغان‌ها را اردوی پاکستان صادر کرده است


سفیر افغانستان در اسلام آباد می‌گوید، دستور ویزه گرفتن برای افغان‌ها، از سوی حکومت نه بلکه از سوی اردوی پاکستان صادر شده است.

حضرت عمر زاخیلوال به رادیو آزادی گفت، یک نامه را برای راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان فرستاده و از وی خواسته است تا مشکل ویزه را از طریق گفتگو ها حل کند.

پاکستان امروز، برای دومین روز پیهم تنها برای افغان های اجازه ورود به آنکشور را می‌دهد که ویزه پاکستان را داشته باشند.

حکومت افغانستان از طریق سفارتش در اسلام آباد، تلاش های را آغاز کرده تا مشکل ویزه در مرز با پاکستان حل شود.

بر اساس فیصله اخیر اسلام آباد، هر شهروند افغانستان که می‌خواهد وارد آنکشور شود، باید ویزه پاکستان را داشته باشد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد می‌گوید، دستور برای گرفتن ویزه توسط افغان ها، از سوی حکومت نه بلکه از سوی اردوی پاکستان صادر شده است.

به گفته آقای زاخیلوال، برای راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان هم یک نامه فرستاده تا مشکلات موجود از طریق گفتگو ها حل و فصل شود.

زاخیلوال گفت، در نامۀ از راحیل شریف خواسته ام تا مشکل ویزه را از طریق گفتگو ها حل کند.
زاخیلوال گفت، در نامۀ از راحیل شریف خواسته ام تا مشکل ویزه را از طریق گفتگو ها حل کند.

سفیر افغانستان در اسلام آباد به رادیو آزادی گفت، این تصمیم اردوی پاکستان به زیان دو کشور است:

"هدفی که پاکستان یک طرفه اقدام کرده، مفید نیست بلکه اضرارش برای روابط دو کشور زیاد است. مطمئین استم که پاکستان رابطه خوب با افغانستان می‌خواهد و در آن مورد اقدام های از این طرف صورت بگیرند که برای همچو روابط مفید باشد، چیزی که پاکستان خواهانش است. می‌شود روی این اقدام یک طرفه به هر هدفی که بوده، بحث‌ها و استدلال قانع کننده داشته باشیم."

حکومت افغانستان به این باور است که پاکستان از چند جانب، بالای افغانستان فشار آورده و علت آن، بر می‌گردد به فشار های که از سوی جامعه بین المللی بر پاکستان وارد شده است.

مایکل کوگلمن یک محقق در مرکز تحقیقاتی ویلسن امریکا می‌گوید، پاکستان در وزیرستان تحریک طالبان پاکستان را سرکوب کرده اما بر ضد طالبان افغان عملیات نمی‌کند و از آنها به حیث یک وسیله کار می‌گیرد.

آقای کوگلمن به رادیو آزادی گفت، به دنبال کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان در داخل خاک پاکستان، فشار ها بالای آنکشور افزایش یافت:

کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان در داخل خاک پاکستان
کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان در داخل خاک پاکستان

"به باور من طالبان افغان از سال ها به اینسو با پاکستان روابط داشته اند. پاکستان بر طالبان نفوذ داشته که آنها در مناطق قبایلی و بلوچستان پناه آوردند. به باور من، حمله بالای ملا منصور در بلوچستان، برای شورای کویته یعنی رهبری طالبان افغان پیامی باشد که پناهگاه های آنها در پاکستان چنان که مصئون بود، حالا نیست."

علاوه بر مرز تورخم، شش راه دیگر میان افغانستان و پاکستان وجود دارد که افغان ها بدون ویزه از آنجا ها عبور می‌کردند.

اما گفته می‌شود که به دنبال فیصله اخیر اردوی پاکستان، افغان ها از روز چهارشنبه از این راه ها هم رفت و آمد کرده نمی‌توانند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG