لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

برخورد نادرست پاکستان با دیپلوماتان افغان خلاف اصول دیپلوماتیک است


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان، برخورد نادرست نیروهای امنیتی پاکستان با دیپلومات‌های افغان در آن کشور را خلاف اصول دیپلوماتیک می‌خواند.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که یادداشت اعتراضیه‌اش در پیوند به برخورد نادرست نیروهای امنیتی پاکستان با دیپلومات‌های افغان در آن کشور را، به شاژدفیر پاکستان در کابل خواهد سپرد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی برخورد نادرست نیروهای امنیتی پاکستان با دیپلومات‌های افغان را خلاف تمامی اصول پذیرفته شده دیپلوماتیک میان هر دو کشور خواند.

مستغنی: این راه کار خلاف تمامی اصول پذیرفته شدۀ دیپلوماتیک با قونسلی میان افغانستان و پاکستان است.
مستغنی: این راه کار خلاف تمامی اصول پذیرفته شدۀ دیپلوماتیک با قونسلی میان افغانستان و پاکستان است.

آقای مستغنی می‌گوید:

"این یک راه کاریست خلاف تمامی اصول پذیرفته شدۀ دیپلوماتیک با قونسلی میان دو کشور و همچنان در مخالفت با کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه از اینرو وزارت خارجه عصر امروز شاژدفیر پاکستان در کابل را به وزارت امور خارجه فراخوانده است و قرار است که در پیوند به همین موضوع یادداشت اعتراضیه به وی تحویل داده شود."

آقای مستغنی گفت در یاداشت که به جانب پاکستان سپرده خواهد شد، از آن کشور خواسته می‌شود تا برای حفظ روابط میان دو کشور از تکرار چنین برخورد جلوگیری شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز سه شنبه رسانه‌های پاکستان به نقل از دیپلومات‌های افغان گزارش دادند که قونسلگری افغانستان در این کشور، به دلیل برخورد نادرست نیروهای امنیتی پاکستان به رسم اعتراض مسدود شده‌است.

وزارت خارجه افغانستان با تائید این موضوع گفت که اکنون قونسلگری این کشور در پشاور باز بوده و به کارش ادامه می‌دهد.

این در حالی است که به تازه‌گی پاکستان اعلام کرده‌است که سر از تاریخ اول ماه جاری میلادی هیچ افغان نمی‌تواند بدون ویزه از بندر تورخم عبور کند.

پاکستان: هیچ افغان نمی‌تواند بدون ویزه از بندر تورخم عبور کند.
پاکستان: هیچ افغان نمی‌تواند بدون ویزه از بندر تورخم عبور کند.

در این‌حال برخی از کارشناسان افغان نیز می‌گویند که برخورد نیروهای امنیتی پاکستان با دیپلومات‌های افغان بیانگر عدم رعایت تمامی قواعد حقوق بین‌المللی است.

سید خالد سادات یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"چیزی که از سوی پاکستان صورت گرفته در مقابل دیپلومات‌های افغان به این معنی است که حکومت پاکستان به کنوانسیون ویانا و قواید حقوق بین‌المللی که دیپلومات‌ها باید مصونیت اداری داشته باشند حکومت کابل می‌تواند که از سفیر پاکستان در کابل در مورد بازپرسی کند."

آقای سادات می‌گوید که اگر حکومت افغانستان و پاکستان هرچه زودتر این موضوعات را حل نکنند تأثیر سوء روی روابط هر دو کشور گذاشته و ممکن در آینده به مشکلات جدی تری مواجه شوند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG