لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

قرارداد انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت از دوشی به بامیان امضا شد


وزیرانرژی و آب افغانستان می‌گوید: انتقال برق ۲۲۰ کیلو وولت به بامیان، امکان انتقال برق به سایر ولایت‌های مرکزی را فراهم می‌سازد.

علی احمد عثمانی روز یکشنبه در مراسم امضای قرارداد این لین برق با بانک انکشاف آسیایی و برشنا شرکت در کابل گفت امیدوار است هر چه زودتر این پروژه عملی گردد.

وی گفت سه صد میگاوات برق از این طریق به بامیان انتقال می‌یابد که به گفته وی در مرحله اول بیست هزار خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان

وی گفت:
"برای انتقال برق یک خط دوصد و بیست کیلوولت با دو سرکت در نظر گرفته شده که در حدود سه صد میگاووات برق را به مرکز بامیان انتقال می‌دهد، برای توزیع برق یک سب استیشن سی و دو امپیر و همچنان یک شبکه توزیع که می‌تواند نزدیک به بیست هزار خانواده را در مرحله اولیه زیر پوشش قرار دهد، در نظرگرفته شده‌است."

این قرارداد پس از آن امضا می‌شود که به دنبال اعتراض‌های گستردۀ مخالفان طرح تمدید لین برق پنجصد کیلو ولت از مسیر سالنگ، کمیسیون موظف شده از سوی ریاست جمهوری فیصله کرد تا لین پنجصد کیلوولت از شمال به جنوب از راه سالنگ بگذرد، اما در عوض لین برق ۲۲۰ کیلووولت از دوشی به بامیان تمدید گردید.

اما پس از آنجنبش روشنایی که در رأس تظاهرات گسترده به این منظور قرارداشت، فیصله در ارتباط انتقال برق پنجصد کیلوولت از سالنگ را جانبدارانه و غیر قابل قبول خواند.

قدرت الله دلاوری رئیس دافغانستان برشنا شرکت
قدرت الله دلاوری رئیس دافغانستان برشنا شرکت

قدرت الله دلاوری رئیس دافغانستان برشنا شرکت پس از امضای قرارداد انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت گفت پیش بینی می‌شود که پروسه داوطلبی برای تطبیق این پروژه در اواسط اکتوبر سالجاری آغاز گردد.

به گفته وی کار عملی این پروژه در سه ماه اول سال ۲۰۱۷میلادی آغاز و در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ تکمیل می‌گردد.

در این حال توماس پانیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی که تمویل این پروژه را به عهده دارد با اطمینان از تعهد برای تطبیق کامل این پروژه گفت عملی شدن این پروژه می‌تواند برای مردم ولایت بامیان زندگی بهتر را فراهم کند:

توماس پانیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی
توماس پانیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی

وی گفت:
"قرار دادی که امروز به امضا رسید مصارف مالی تمدید لین برق سه صد میگاوات و انکشاف آنرا تضمین و همچنان یک سب استیشن ایجاد و یک شبکه بیست هزار لین‌ ارتباطی در بامیان را ایجاد می‌کند. این پروژه زمینه برق معیاری در ولایات مرکزی را مساعد می‌سازد بانک آسیایی در بخش انرژی به تقویت همکاری‌هایش متعهد است و تلاش می‌کند که هر چه زود امکان داشته باشد پروژه برق دوشی- بامیان تکمیل گردد."

بامیان در مرکز افغانستان از ولایت‌های است که به گفته باشنده‌هایش در چهارده سال گذشته توجه جدی به خصوص در زمینه انرژی نسبت به آن صورت نگرفته است.

برشنا شرکت می‌گوید: مطالعات ابتدایی ساحه ملایان بامیان را مناسب‌ترین محل برای ساخت سب استیشن برق مشخص کرده اما فیصله نهایی در این مورد تا دو ماه دیگر صورت می‌گیرد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG