لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

حقوق بشر: هنوز هم در قطعات نظامی از اطفال استفاده می‌شود


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، با وجود تلاش‌های زیاد حکومت برای جلوگیری از استفاده اطفال در درگیری‌ها این کشور هنوز هم به همین دلیل در لست سیاه سازمان ملل متحد شامل است.

عبدالله عابدی مسئول بخش حمایت از اطفال این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان در این خصوص نگران هستند و حکومت افغانستان باید اقداماتش در این راستا را در نشست وارسا به جامعه جهانی اعلام کند.

وی گفت:

"هنوز هم نگرانی‌های ما در رابطه به این که از اطفال در قطعات نظامی بخصوص در پولیس محلی استفاده صورت می‌گیرد موجود است و دولت افغانستان متحد است به مسئولیت‌هایش در قبال کنوانسیون حقوق طفل و سایر اسناد بین‌المللی که پذیرفته به عنوان حقوق بین‌المللی، تعهدات خود را عملی کند، در کنفرانس وارسا هم باید اقدامتش را اعلام کند که چه کاری کرد."

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حکومت این کشور در ماه جون ۲۰۱۱ میلادی در نتیجه فشارهای زیاد تفاهمنامه را مبنی بر جلوگیری از حضور اطفال در صفوف نیرهای امنیتی افغان با جامعه جهانی امضا کرد.

به گفته این کمیسیون، سال گذشته جامعه جهانی حکومت افغانستان را وادار ساخت تا قانون جلوگیری از استخدام اطفال در ادارات امنیتی را تهیه و یک ماه پس از تنفیذ قانون تمام اطفال را از صفوف نیروهای امنیتی اخراج کند.

اما به گفته آقای عابدی، طوریکه لازم بود حکومت افغانستان در این زمینه اقدام نکرده و در یک مورد تازه به گفته وی دیده شده که یک عضو شورای ملی طفلی را به حیث محافظ خود گماشته است.

در عین حال دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید که حکومت افغانستان در این زمینه متعهد به اقدامات جدی است.

دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"رئیس جمهور افغانستان به وزارت داخله و همه ادارات محلی امر کرده که حق گماشتن اطفال کمسن که سن قانون‌شان را تکمیل نکرده باشند را در صفوف پولیس و یا هم پولیس محلی را ندارند، رئیس جمهور افغانستان در این بخش بسیار جدی است و اگر همچون موارد دیده شود با آن برخورد جدی خواهد شد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید، استفاده از اطفال در جنگ‌ها خلاف کنوانسیون جهانی حقوق اطفال بوده و نباید از آنان در درگیری‌ها استفاده شود.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر پیش از این گفته است که نه تنها در این بخش بلکه در بسیاری موارد حقوق اطفال در افغانستان پا مال شده و باید حکومت به آن رسیدگی کند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG