لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

فعالان: باید روی بدیل حکومت غیر قانونی کنونی افغانستان فکر شود


گردهمایی برخی از فعالان مدنی و سیاسی
گردهمایی برخی از فعالان مدنی و سیاسی

برخی از فعالان مدنی و سیاسی با غیر قانونی دانستن حکومت وحدت ملی می‌گویند که به ادامه کار آن باید نقطه پایان گذاشته شده و روی بدیل آن فکر شود.

این جوانان و اعضای نهاد های مدنی و سیاسی در یک گردهمایی اعتراضیه حکومت را متهم ساختند که برای بهبود وضعیت در افغانستان کاری انجام نداده‌است.

آنان روز پنج شنبه طی نشستی اعتراضیه‌یی در کابل گفتند که حکومت کنونی مشروعیت قانونی‌اش را از دست داده و باید از راه لویه جرگه و یا برگزاری انتخابات قبل از وقت حکومت دیگری شکل گیرد.

آنان که به گفته سنگر امیرزاده یکی از تنظیم کننده‌های این گردهمایی، تعداد شان به حدود ۳۰۰ تن می‌رسید تأکید داشتند که حکومت کنونی غیر قانونی است و بجای تحمل نمودن آن باید روی بدیل‎اش فکر شود.

اجمل سایس به نماینده‎گی از این نهاد ها قطعنامه اعتراض کننده‎ها را بخوانش گرفت که در آن روی برگزاری لویه جرگه و انتخابات قبل از وقت تأکید شده‎است.

سایس: تحمل عامل بحران و چالش در کشور را نداریم.
سایس: تحمل عامل بحران و چالش در کشور را نداریم.

آقای سایس می‌گوید:

"دیگر تحمل حکومت غیر قانونی و فاقد مشورعیت که عامل ده‌ها بحران و چالش در کشور گردیده‌است را نداریم و در پی آن هستیم که با توصل به قانون راه حل بدیل و مشروع را تعقیب کنیم."

این درحالیست که قبل از این شورای ملی، جبهه ملی نوین افغانستان یا اپوزیسیون حکومت، شورای حراست و ثبات و برخی مقامات پیشین نیز روی دوام کار حکومت وحدت ملی انتقاد کرده‌اند.

فعالان: روی بدیل حکومت غیر قانونی افغانستان فکر شود
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:17 0:00

این اعتراضات پس از آن صورت می‌گیرد که بر اساس توافقنامه سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی رهبران حکومت باید در مدت دو سال لویه جرگه را به منظور تعدیل قانون اساسی و ایجاد پُست صدارت برگزار کنند.

اما جان کری وزیر خارجه امریکا در سفر اخیرش به کابل گفت که توافقنامه حکومت وحدت ملی که در حضور داشت وی امضاء شده‌است، برای پنج سال می‌باشد.

در این‌حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که اعتراض کننده‌گان قبل از انتقاد باید قانون را مطالعه کنند.

مرتضوی: معترضین قانون اساسی را یک بار با دقت مطالعه کنند.
مرتضوی: معترضین قانون اساسی را یک بار با دقت مطالعه کنند.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"دوستان که اعتراض دارند باید قانون اساسی افغانستان را یک بار به دقت مطالعه کنند در قانون اساسی افغانستان هم در مورد لویه جرگه و هم در مورد ترکیب‌اش به وضاحت آمده‌است و هم در مورد معیاد انتخابات ریاست جمهوری."

پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت درک برخی حلقات و سیاسیون از توافقنامه سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی را تعجب آور خوانده و گفته‌است که بزرگان باید این توافقنامه را به دقت مطالعه کنند.

اما با این همه اعتراض کننده‌گان می‌گویند که برگزاری لویه جرگه می‌تواند مشروعیت وعدم مشروعیت حکومت وحدت ملی را واضح سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG