لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

دیوید کامرون با صدارت بریتانیا خدا حافظی می‌کند


دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا
دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا

رأی دهندگان در بریتانیا روز گذشته در یک همه‎پرسی تاریخی به طرفداری از خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی دادند.

نتایج این همه‎پرسی امروز از سوی کمیسیون انتخابات بریتانیا رسماً اعلام شد.

نتایج همه‌پرسی بریتانیا که برای ماندن و یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا برگزار شد، نشان می‌دهد که ۵۲ درصد رأی دهندگان به طرفداری خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‎اند در حالیکه ۴۸ درصد دیگر خواهان باقی ماندن در این اتحادیه بودند.

جینی واتسن مسئول رأی شماری کمیسیون انتخاب بریتانیا در یک کانفرانس خبری در لندن نتایج همه‎پرسی بریتانیا را اعلام کرد و گفت که مردم مخالف ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده‎اند.

واتسن: مردم مخالف ماندن در اتحادیۀ اروپا رأی داده‌اند.
واتسن: مردم مخالف ماندن در اتحادیۀ اروپا رأی داده‌اند.

در همین‎حال دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا که طرفدار باقی ماندن کشور در اتحادیه اروپا بود، امروز اعلام کرد که تا سه ماه دیگر استعفاء می‎دهد.

کامرون در یک نشست خبری در لندن گفت، گفتگو ها در مورد بیرون شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا را صدراعظم جدید این کشور به پیش خواهد برد.

کامرون گفت:

"مردم بریتانیا واضحاً فیصله کردند که یک راه متفاوت را انتخاب می‎کنند و از همینرو فکر می‎کنم برای این راه جدید یک رهبر جدید نیاز است. سعی می‎کنم که این کشتی را به عنوان صدراعظم در هفته‎های آینده و ماه‎های آینده با ثبات نگهدارم اما به نظر من بهتر نیست که من تلاش کنم که این کشتی را به سر منزل بعدی برسانم. نیاز نیست تا یک وقت دقیق تعیین شود، اما به نظر من هدف باید این باشد که تا ماه اکتوبر که کنفرانس حزب محافظه‎کار برگزار می‎شود، یک صدراعظم جدید داشته باشیم."

ارزش پوند انگلسی پائین آمد.
ارزش پوند انگلسی پائین آمد.

با اعلام نتایج همه‎پرسی دیروز بریتانیا برای ماندن و یا خارج شدن از اتحادیه اروپا، ارزش پوند انگلسی پائین آمد و در برابر دالر بدرجه بی‎سابقه در سی و یک سال گذشته سقوط کرد.

از سوی دیگر دونالد توسک رئیس شورای اروپا می‎گوید، اتحادیه اروپا متعهد است تا این اتحادیۀ ۲۷ عضوی را متحد نگهدارد و از پاشیدن این اتحادیه جلوگیری کند.

توسک: انتظار دیگری از این همه‌پرسی داشتیم.
توسک: انتظار دیگری از این همه‌پرسی داشتیم.

توسک نتایج همه‎پرسی بریتانیا را یک فیصله تاریخی خوانده گفت:

"پنهان نیست که ما انتظاری دیگری از نتیجۀ این همه پرسی داشتیم. می‌دانم که از لحاظ سیاسی فعلاً چقدر وضعیت جدی و حتی دراماتیک است. این لحظات تاریخی اند اما یقیناً لحظۀ عکس‌العمل تاریخی نیست. می‌خواهم به همه اطمینان بدهم که ما آماده پذیرش این سناریوی منفی هم استیم."

نایجل فراج رهبر حزب استقلال بریتانیا که برای بیرون شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا کمپاین می‌کرد و خواهان استعفای صدراعظم این کشور بود می‌گوید، سپیده دم آزادی بریتانیا در راه است.

XS
SM
MD
LG