لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

اهالی کندز: افراد مسلح غیر مسئول از مردم به زور عُشر می‌گیرند


برخی از افراد مسلح غیر مسئول در ولایت کندز
برخی از افراد مسلح غیر مسئول در ولایت کندز

باشندگان برخی ولسوالی‌های ولایت کندز شکایت دارند که افراد مسلح غیر مسئول به زور از دهقانان عُشر جمع آوری می‌کنند. آنان می‌گویند که اگر کسی از فرمان قوماندان افراد مسلح غیر مسئول سرپیچی نماید مورد لت و کوب و آزار و اذیت فزیکی قرار می‌گیرد.

شماری از باشندگان ولسوالی‌های چهاردره و خان آباد این ولایت در صحبت با رادیوآزادی گفتند که هم ‌اکنون در قرا و قصبات از سوی تفنگ‌داران غیر مسئول ظلم و ستم بی‌سابقه بالای مردم جریان دارد، از یک سو طالبان مسلح از مردم به زور عُشر می‌گیرند و از سوی دیگر تفنگ‌داران خودسر به زور عُشر جمع آوری می‌کنند.

دوتن از این دهقانان به نمایندگی دیگران در این مورد چنین گفتند.

"از یک سو طالبان مسلح مردم را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد از سوی دیگر افراد اربکی‌، هم طالبان عُشر می‌گیرند و هم اربکی‌ها، ما مردم غریب دربدر هستیم و حیران مانده ایم که به کدام سو فرار کنیم."

"ما از دست ظلم و مردم آزاری افراد مسلح به تنگ آمده ایم، هر کدام شان می‌آیند از مردم چهار بوجی و پنج بوجی گندم به زور به نام عُشر می‌گیرند، مردم بسیار پریشان هستند، دولت باید جلو این افراد را بگیرد."

بر اساس گفته‌های این باشندگان، این تفنگ‌داران غیر مسئول وابسته به جنگ‌سالاران سابقه هستند که در سه دهه گذشته در جنگ‌های داخلی با هم‌دیگر دخیل بودند و پس از ایجاد گروپ‌های ملیشه در سال ۲۰۱۰ فُرصت یافتند که دوباره مسلح شوند و در قرا و قصبات دست به انتقام جوی و خصومت‌های شخصی بزنند.

با این همه شماری از افراد مسلح غیر مسئول می‌گویند که آنان در برابر طالب تفنگ برداشته اند و درکنار نیروهای دولتی بر ضد مخالفان مسلح حکومت می‌جنگند، اما از سوی دولت برای‌شان معاش و اعاشه داده نمی‌شود.

یک‌تن از قوماندانان افراد مسلح غیر مسئول به رادیو آزادی چنین گفت:

"اگر برای ما دولت معاش کافی بدهد و همراه ما کمک کند، ما هیچ وقت مردم را آزار و اذیت نمی‌کنیم و به زور عُشر و پول نقد نخواهیم گرفت، حالا معاش نداریم باید که به زور از مردم عُشر بگیریم."

از سوی دیگر محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایت کندز نیز این ادعای دهقانان را تائید می‌کند، می‌گوید که در این خصوص چندین بار از سوی باشندگان ولسوالی‌های این ولایت اطلاع به دست آورده اند.

وی گفت:

"زمانی‌که در یک منطقه امنیت وجود نداشته باشد طبعاً در آن جا هیچ‌کس مصون نمی‌باشد، حالا در کندز وضعیت امنیتی خیلی خراب است و تنها در محدوده داخل شهر امنیت است، بلی این درست است افراد مسئول غیر مسئول و طالبان در قریه‌جات به نام های مختلف مردم را آزار و اذیت می‌کنند و از آنان عُشر جمع آوری می‌کنند، در حالی‌که وضعیت دهقانان خیلی خراب است و به مشکلات اقتصادی مواجه هستند."

هر چند مسئولان محلی کندز می‌گویند که در ساحات زیر کنترول دولت هیچ کس حق ندارد که مردم را اذیت و آزار کند و عشر جمع آوری نماید.

جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز
جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز

جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز می‌گوید که تا هنوز در این خصوص برای شان شکایت نه رسیده و در صورتی‌که در ساحات زیر اداره دولت افراد مسلح غیر مسئول دست به مردم آزاری و جمع آوری عُشر بزنند با چنین افراد برخورد قانونی می‌شود.

باید یاد آور شد که شماری از دهقانان این ولایت می‌گویند که از چندین سال به اینسو در فصل جمع آوری محصولات زراعتی شان افراد وابسته به گروه طالبان مسلح و هم افراد مسلح غیر مسئول از دهقانان به نام‌ها مختلف عُشر جمع آوری می‌کنند. به باور آنان در موجودیت یک حکومت رسمی با آنهم مردم در دهات زندگی آرام و مصون ندارند و این گونه تحرکات هراس افگنان و تفنگ‌داران خودسر مردم را نسبت به آینده شان نا امید ساخته، آنان از حکومت مرکزی می‌خواهند که در قدم نخست به وضعِ امینت این ولایت توجه جدی نماید و در قدم دوم در منطقه تمامی گروه‌های افراد مسلح را خلع سلاح نماید که مردم در یک فضای امن نفس راحت بکشند.

گزارش: اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG